Vervoersbond doet aanval op cao-beleid sleepdienst Kooren

ROTTERDAM, 22 JAN. De Vervoersbond FNV doet opnieuw pogingen om invloed te krijgen op het arbeidsvoorwaardenbeleid van de drie jaar geleden opgerichte Rotterdamse sleepdienst Kooren.

Gisteren maakte de bond bekend dat hij alleen bereid is het initiatief van de gemeente Rotterdam voor het opzetten van nautische centra te ondersteunen, als de arbeidsvoorwaarden bij de sleepdiensten in de Rotterdamse haven gelijk worden getrokken.

De gemeente wil centra opzetten waarin alle diensten samenwerken die betrokken zijn bij het naar binnen en buiten brengen van schepen, zoals sleepdiensten, loodsen, roeiers en het havencommandocentrum. De gemeente denkt hiermee de dienstverlening in de Rotterdamse haven te kunnen verbeteren. Vooral de coordinatie tussen de sleepdiensten zou door hun onderlinge concurrentie strijd ontbreken.

Voor de sleepdiensten in Rotterdam gelden twee cao's. Een die de FNV heeft afgesloten met de grootste havensleepdienst, Smit havensleepdiensten, en een die concurrent Adriaan Kooren met een eigen werknemersvereniging heeft afgesloten. De dienstregeling bij Kooren leidt tot langere arbeidstijden dan bij Smit. Ook omdat Kooren met minder bemanningsleden vaart - drie in plaats van vier per boot - en daarom minder veilig zou kunnen opereren, vindt de FNV dat de cao van Kooren moet worden aangepast. Directeur-aandeelhouder Ton Kooren stelty echter dat zijn sleepdienst geen brokken heeft gemaakt, sinds hij begin 1988 met zes sleepboten de aanval op de hegemonie van Smit in de Rotterdamse haven opende.

Omdat Kooren met minder bemanningsleden vaart kan hij zijn klanten lagere tarieven in rekening brengen. Bovendien zegt Kooren met minder sleepboten assistentie aan zeeschepen te kunnen verlenen omdat zijn slepers sterker zijn dan die van Smit. Daardoor zijn de rederijen bij hem ook goedkoper uit, omdat per ingezette sleepboot wordt afgerekend.

Kooren had vorig jaar een marktaandeel van tien procent. Dit jaar verwacht het Rotterdamse bedrijf een marktaandeel van circa 18 procent te behalen. Deze stijging is mede te danken aan een vijfjarig contract dat Kooren eind vorig jaar afsloot met Latvian Shipping Company. De Sovjet-rederij doet per jaar ongeveer 450 maal de Rotterdamse haven aan. Dit komt neer op ongeveer tweeduizend sleepbootassistenties per jaar.