Akkoord over berging van gekapseisde Maersk Yare

ROTTERDAM, 22 jan. - Het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Tak heeft gisteren met de Deense rederij Maersk overeenstemming bereikt over de berging van het schip de Maersk Yare dat sinds oudejaarsnacht gekapseisd voor het strand bij Kijkduin ligt.

Smit Tak is vanmorgen begonnen met een onderzoek naar de ligging en de huidige conditie van het schip, dat geladen is met vrachtwagentrailers.

Er is vermoedelijk een hoop zand binnengespoeld en bovendien is de lading verschoven. Na dit onderzoek met onder meer duikers zet Smit Tak pontons, sleepboten, bokken en bergingsvaartuigen in om het wrak op te ruimen. De berger heeft eerder al in opdracht van Maersk vijftig ton bunkerolie uit het wrak gepompt.

Niet bekend

Tussen Rijkswaterstaat en de Deense rederij is nog geen contract afgesloten over de berging van het schip. Over de hoofdlijnen bestaat wel overeenstemming. Bij de wet is geregeld dat een rederij tot een bepaald bedrag aansprakelijk kan worden gesteld voor de berging van een schip.

In dit geval zijn de kosten voor opruiming van het schip hoger dan de wettelijke aansprakelijkheid van Maersk. Rijkswaterstaat zal daarom enkele honderdduizenden guldens moeten bijdragen aan het opruimen van de Maersk Yare.

Rijkswaterstaat wil het schip gelicht hebben voordat het zomerseizoen begint. Bij de kust veroorzaakt het stromingen die voor zwemmers en surfers gevaarlijk kunnen zijn.

Bovendien zouden de metalen trailers en ijskasten die nog aan boord zijn schade aan het milieu toe kunnen brengen. Smit Tak gaat ervan uit dat het schip voor 1 mei opgeruimd kan zijn.