Hamsteren van levensmiddelen niet algemeen

ROTTERDAM, 19 jan. - Het Nederlandse publiek heeft deze week met het oog op de oorlog in het Midden-Oosten extra levensmiddelen ingekocht, maar van een nationale hamsterwoede is geen sprake.

Dit melden woordvoerders van enkele grote winkelketens en zelfbedieningswarenhuizen.

“Er is een wat verhoogde vraag naar houdbare levensmiddelen, maar de situatie verschilt sterk per filiaal. De mensen reageren waarschijnlijk op wat er in hun krant staat. Nee, echt gehamsterd wordt er niet.” Dat zegt Erik Muller, hoofd voorlichting op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. AH heeft vestigingen in heel Nederland.

De lokale Rotterdamse televisie-omroep gaf woensdag al een eerste indruk van de extra bevoorrading en toonde lege schappen in plaatselijke supermarkten. Winkelende mensen lieten weten extra pakken koffie, suiker, thee en vooral groenteconserven in te slaan. “Ik neem elke keer wat extra's mee, want je weet maar nooit, “ aldus een Rotterdamse vrouw. “Ik kan nu een kleine twee maanden vooruit”, zei een ander.

Het zelfbedieningswarenhuis Konmar in Rotterdam-Oost meldde gisteravond aan het einde van de koopavond een omzetverhoging deze week van 25 tot 30 procent. “Normaal is januari een stille tijd, maar we hebben het nu drukker dan voor de kerst. Alle houdbare artikelen gaan heel hard. Opmerkelijk is vooral dat we ontzettend veel water verkopen, alsof het zomer is, “ zei bedrijfsleider C. Putters. Het hamsteren ( “door jong en oud” ) begon volgens Putters, na een aanloopje maandagmiddag, op dinsdag. Dus nog voordat de oorlog in de Golf begon.

Woordvoerders van willekeurige filialen van diverse winkelketens komen echter met gematigder geluiden. De avondchef van het filiaal van Dirk van den Broek op de Bilderdijkkade in Amsterdam constateerde een extra vraag naar potgroenten en koffie, maar daar bleef het bij. Voor bedrijfsleider Ruigrok van een Bas van der Heyden-filiaal in Rotterdam viel de verwachte extra omzet zelfs tegen. “Het bleef bij wat extra vraag naar meel, rijst, koffie, thee en een beetje suiker, “ stelde hij gisteravond vast.

Ook bij het zelfbedieningswarenhuis Den Toom in Rotterdam-Kralingen bleef de stijging van de omzet beperkt. Assistent-bedrijfsleider C. de Graaf noemde gisteravond een cijfer van drie a vier procent. Met name de vraag naar bloem, conserven, koffie, thee, rijst en macaroni was deze week groter dan normaal. “Gemiddeld besteedde de klant 2 a 3 gulden meer, “ aldus De Graaf. Net als bij Konmar begon het hamsteren ook bij Den Toom op dinsdag. De Graaf: “Toen beleefden we een hectische dag. Donderdag viel de omzet sterk terug. Toen zat iedereen blijkbaar voor de buis. Vrijdag ging de verkoop weer omhoog.”