Scheepvaart Golf gaat door ondanks waarschuwingen

ROTTERDAM, 17 jan. - De commerciele scheepvaart in de Golf ging vanochtend gewoon door, ondanks herhaalde adviezen aan reders het gebied voorlopig te mijden. De olieterminals in het gebied waren nog in bedrijf en schepen konden ongehinderd de Golf binnenvaren via de Straat van Hormuz.

Dat meldden scheepvaartkringen in Londen, Oslo en Rotterdam.

Volgens de organisatie van onafhankelijke reders Intertank in Oslo zijn schepen ten noorden van 26 graden Noorderbreedte in de Golf gewaarschuwd voor ronddrijvende Iraakse mijnen, die tot ontploffing kunnen komen bij fysiek contact met de schepen. Het geallieerde marine-commando had geen restricties uitgevaardigd.

Angst voor Iraakse raketten, die bijna de gehele Golf zouden kunnen bestrijken, en herhaalde oproepen van de Amerikaanse marine hadden de scheepvaart in het gebied in de afgelopen dagen tot een minimum doen teruglopen. De Saoedische autoriteiten herhaalden vanochtend hun belofte de olietoevoer gaande te houden.

Bij verzekeraar Lloyd's in Londen werd de hele ochtend vergaderd over risico's voor de scheepvaart en de bedragen waarmee verzekeringspremies voor dekking tegen oorlogsrisico's zouden moeten stijgen. Een woordvoerder van de verzekeraar zei te vermoeden dat verzekeringspremies voor scheepvaart niet met een vast percentage omhoog zullen gaan, maar van geval tot geval in onderhandelingen tussen de partijen bepaald zullen worden.

Gisteravond beliep de premie voor dekking van oorlogsrisico in de Golf 250.000 dollar (432.000 gulden) per schip voor een dekking van zeven dagen. De prijsopgaven van de makelaars in Londen hebben een geldigheid van 48 uur.

Volgens Intertank in Oslo lagen gisteravond voor aanvang van de Golfoorlog lege schepen met een gezamenlijke capaciteit van 1, 4 miljoen ton deadweight te wachten voor de toegang tot de Golf. Het komende etmaal zal de commerciele vloot groeien tot een gezamenlijke capaciteit van 4, 3 miljoen ton deadweight, aldus Intertank. Uitgaande van een gemiddeld tonnage van 250.000 ton per schip zouden er dus tussen 15 en 20 tankers liggen te wachten. Volgens andere bronnen zou het in totaal om 100 schepen gaan, inclusief de tankers die als drijvende opslagplaatsen worden gebruikt.

De verzekeraars volgden met spanning de prijs die reders zouden vragen om door de Golf te varen. Om tien uur maakte een Japanse tanker op weg naar de Saoedische kust om olie op te halen rechtsomkeert en koerste richting de Straat van Hormuz om zo de Golf te verlaten. Op het nieuws bood een Griekse tanker in de Golf van Oman aan de klus over te nemen tegen een dubbele vergoeding.