Japanse Nissan werft andere Britse dealers

LONDEN, 16 JAN. Het Japanse autoconcern Nissan heeft gisteren in paginagrote advertenties in de Britse kranten autodealers opgeroepen een nieuw netwerk in te richten voor de verkoop van zijn auto's. Daarmee wil het concern Nissan UK, die 21 jaar de verkoop van de Japanse auto's in Groot-Brittannie verzorgde, uit de markt drukken.

Nissan heeft zijn vertrouwen in de Britse verkooporganisatie verloren na de slechte resultaten van vorig jaar. Nissans manoeuvre geeft ook aan dat het, net als trouwens alle grote Japanse autofabrikanten, meer vat wil krijgen op zijn distributie buiten Japan.

De afgelopen maand liet de Japanse autoproducent weten voor het einde van 1991 af te willen van de verkoopovereenkomst met Nissan UK. De verkoop van Nissans in Groot-Brittannie nam vorig jaar af met 22, 8 procent bij een achteruitgang van de gehele Britse automarkt met 12, 7 procent. Alleen al in december verminderde de verkoop van Nissans met 49 procent.

Een woordvoerster van het Japanse concern verklaarde dat “we het vertrouwen volledig hebben verloren”. Nissan UK bestelde niet op tijd, nam zijn bestellingen niet op tijd af en betaalde niet op tijd, zo liet zij weten. De Britse onderneming acht het schrappen van de overeenkomst ongeldig en is een juridische procedure begonnen.

Nissan UK heeft nu nog het exclusieve distributierecht voor Nissan in Groot-Brittannie. “Wie in Groot-Brittannie Nissans wil verkopen moet die bij ons afnemen en wij zijn de enige partij in het land waaraan de Japanse Nissan kan leveren”, aldus een woordvoerder.

Nissan UK is voor het grootste deel in handen van de 78-jarige miljonair Octav Botnar. In de jaren zestig vertrouwde het Japanse autoconcern Nissan volledig op Botnar voor het veroveren van de ingewikkelde en gefragmenteerde Britse automarkt. Nu worden er in Groot-Brittannie jaarlijks 100.000 Nissans verkocht. Er staat ook een produktievestiging in Sunderland, in het noorden van het land.

De Japanse autogigant heeft herhaaldelijk geprobeerd Nissan UK van Botnar te kopen, maar de twee konden het niet over de prijs een worden. Elders in Europa heeft de autoproducent wel zijn eigen distributienet. (Reuter)