Programma over boeken bij KRO-tv

AMSTERDAM, 15 jan. - De KRO-televisie begint vanaf 14 april een wekelijks boekenprogramma, met de (voorlopige) titel Ik heb al een boek. Presentatie en eindredactie van het programma berusten bij Aad van den Heuvel. Het wordt uitgezonden op prime time en zal door middel van affiches in boekhandels en bibliotheken onder de aandacht worden gebracht.

De wens voor zo'n programma werd voor het eerst uitgesproken in de Letterennota van de voormalige WVC-minister Brinkman. Onder druk van de CPNB (Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek) verruimde WVC de reclameregels voor dit programma. Het Commissariaat voor de Media heeft de KRO inmiddels toestemming gegeven voor een vijf seconden durende boodschap van de (nog onbekende) sponsor, voorafgaande aan Ik heb al een boek, alsmede voor de nauwe betrokkenheid van de boekhandel.

Het is de programmamakers tevens toegestaan de uitgever van een boek te noemen en vooraf reclame voor het programma in de pers te maken. De sponsor van het nieuwe programma moest door producent The Film Company overigens buiten de boekenbranche worden gezocht.

Programmamaker Aad van den Heuvel beklemtoont dat het geen literair, maar een algemeen boekenprogramma wordt. Het moet gaan “over alles dat je in een boekwinkel aantreft; van literair tot thrillers en van kinder- tot reisboeken.” Ik heb al een boek staat voorlopig gepland voor acht afleveringen; afhankelijk van de eigen en publieke waardering zal het KRO-programma in het nieuwe seizoen terugkomen. Als redactieleden zijn Fred van Doorn, Erik van Muiswinkel en Martin Ros benaderd. Een redactie die onafhankelijk moet blijven, vindt de KRO. “Ik ben niet bang om een groot publiek te bereiken”, zegt Van den Heuvel, “maar ik ben geen propagandist, zelfs niet van het Nederlandstalige boek.”