Reistaal

Dit is echt het weer om op reis te gaan. Maar, nog even niet, nietwaar. Vanwege de 15de. (Even een voorspelling er tussendoor - gevaarlijk want het is vandaag pas de 9de -: Saddam Hussein, in de reincarnatie van Saladin, vrijmoedig strijder tegen de geallieerde kruisvaarders, valt zelf aan... ). Ondertussen zijn er mensen die ver na de 15de alvast reizen bespreken, en om hun zinnen wat te verzetten hier een lijstje van raadgevingen en vooral woorden die u in de reiswereld tegenkomt. U geldt dan als pax, want pax is zowel het enkelvoud als het meervoud van passagiers in reistaal. In veel gevallen wordt u pas pax als uw creditcard niet maxed out is. Wat dat is mag u zelf invullen. Tot mijn geamuseerde verbazing zie ik trouwens dat de creditcompanies zich in bochten wringen om de klant te binden. Zo heeft Diners een handig systeem waarbij u ze eenmaal alle nummers van uw andere creditcards, rijbewijs, paspoort etc. opgeeft en zij vragen dan alles nieuw aan, stoppen betalingen en zo, als er iets verloren of gestolen is. Via dat ene nunmmer.

American Express heeft een mogelijkheid om bij verlate vluchten maaltijden en zelfs hotelkosten te declareren, of toiletbenodigdheden bij het zoekraken van de koffer te restitueren. Eurocard heeft als ik het wel heb tegenwoordig al haar kaarten in goud uitgevoerd, zodat niemand voor de Gold Card van anderen hoeft onder te doen. Of de Premium, of de Platinum (let wel: geen platina... ).

Kunt u geld opnemen met uw kaart? Vraag dan om een lijst van ATM's (Automatic Teller Machines) en of u een personal PIN code krijgt (Personal Identification Number).

American Express berekent 1% voor het wisselen in een andere geldsoort, d.w.z. 1% van de cross rate ofwel de bancaire koers. Let bij elke bank op de spread, het verschil tussen aan- en verkoop, vaak nog vermeerderd met een flat fee. Die spread kan wel oplopen tot 10%. Bij geldopnames via een creditcard kan men soms 5% in rekening brengen.

Wanneer u op de officiele vliegticketprijs korting krijgt bij een zgn. bucket shop, maar ook bij geautoriseerde agentschappen dan kunt u kiezen uit PEX en SUPERPEX, te boeken tot aan het uur van vertrek of juist vlak voor vertrek, en APEX, Advanced Purchase. Een flinke korting heet in het Engels een deep discount.

Als er op uw ticket (vliegbiljet) een F, P of A staat, dan vliegt u arme klasse, sardine class, back of the bus of zoals de eigenaar van Virgin Airways het wilde noemen (maar niet mocht): rifraf.

Een beetje kaartjeswinkel heeft tegenwoordig een CRS (Computerized Reservation System) voor alles, ook hotels, auto's etc. Omdat de CRS van groot belang is (wie en wat staat er op) is er oorlog tussen de grote uitbaters. Iedereen heeft zijn eigen systeem en zijn eigen fantasienaam, let maar eens op: je hebt Sabre (American Airlines), Apollo (United Airlines), Galileo (British Airways, Swissair, KLM, Alitalia), Amadeus, (Air France, SAS, Iberia, Lufthansa), Abacus (Cathay Pacific, Thai, Singapore Airlines) en Fantasia (Japan Airlines, Quantas). Iedereen probeert de pax in de eigen fuik te duwen (CRS-bias) van de host carrier. Hoe doen ze dat?

Er is screen padding, het vullen van het informatiescherm met niet-bestaande vluchten (Phantom Flights) ofwel dual listing, alles meermalen vermelden op verschillende plaatsen. Bij code sharing wil het wel eens voorkomen dat u toch moet overstappen, hoewel er maar een vluchtnummer voor de gehele trip is, en direct betekent niet altijd doorgaand.

Wie het op weet te brengen vrage “ zijn er misschien 5th Freedom carriers op die route? ”, en dat betekent dat bijv. Jordan Air u van Amsterdam naar New York transporteert (de vrijheid van de luchtvaartmaatschappij om vreemde pax tussen twee vreemde steden in twee vreemde landen te vervoeren). Zo'n vlucht staat wel eens niet aangegeven op de desbetreffende CRS. Er is ook zoiets als MPM (Maximum Permitted Mileage) waarbij je mag uitstappen in steden onderweg. Als u niet wilt uitstappen (!) kunt u naar point-to-point prijzen vragen. En als u geen retour wilt, maar bij voorbeeld heen naar Atlanta en terug van San Francisco (omdat u met de auto het tussenstuk rijdt) dan vraagt u naar een open jaw. Bij zeer lange vluchten loont het om te informeren naar het RTW-tarief (Round The World) dat soms 30% goedkoper is.

Auto huren? Dan ook even naar de off-airport verhuurder, die immers lagere lasten heeft. Daar vraagt u of de prijs bundled is, d.w.z. inclusief verzekering, ongelimiteerde kilometers en belasting. En CDW betekent Collision Damage Waiver.

Goed uitkijken naar alle mogelijkheden blijft het devies, want zelfs de CRS weet niet alles; enerzijds omdat er in de VS per dag 75.000 veranderingen optreden, anderzijds omdat men vaak willens en wetens misleid wordt, zoals bij packages, waarbij men de vliegtocht, de auto en het hotel kan boeken tegen een prijs die vaak een stuk hoger uitkomt dan aanvankelijk aangegeven, wegens hidden hotel-charges, surcharges, extra's, add-on fees, en niet vermelde staatsbelastingen, airport taxes en value-added taxes (VAT). Ook werken de CRS'en en de advertenties met hypothetische enkele reizen, die uitsluitend als retours verkocht kunnen worden. Het komt allemaal neer op de bait and switch scam, waarbij de pax gelokt worden door de lage prijzen, maar eenmaal binnen te horen krijgen dat of het hotel vol is, of de seats niet meer voorhanden (als ze dat al ooit waren... ). Of er is alweer een prijsverandering opgetreden over een deel van de aanbieding.

Een harde wereld, de reiswereld.

Toen ik een keer in Miami, na een heenvlucht vanuit Londen voor 999 pond, (geboekt en al!), weer terugwilde naar Amsterdam, vroeg ik in een shopping mall aan een mevrouw in een luchtvaartkiosk, midden in de hal, met wie ik terugkon, en hoeveel dat dan kostte.

“Laat ik eerst eens kijken of er plaats is”, zei ze, en ze begon te tikken op de CRS, bekeek het scherm (dat buiten mijn gezichtsveld was opgesteld), fronste de wenkbrauwen en zei: “ Ah, er is nog een plaats, op vrijdag. Zal ik die maar eens vasthouden terwijl we verder zoeken?” Angstig stemde ik toe. Al tikkend vroeg ze of ik rookte en of ik raam of gangpad wilde. Ik besloot die laatste plaats maar te boeken.

Toen ik het vliegtuig betrad en naar mijn plaats liep bleek ik naast een Indiase man te zitten. (Hoewel India het vierde grootste land ter wereld is, qua bevolking, is de kans dat je naast een Indier zit vrij klein). Samen keken we naar de zestig vrije plaatsen in het toestel. “ Wanneer heeft u geboekt? ”, vroeg ik.

“Gisteren”, zei de man.

“Hoeveel plaatsen waren er toen nog?”

“Drie”, zei hij. Bronnen: Conde Nast, IHT, Observer.