Saatchi en Saatchi snoeit

LONDEN, 11 JAN. Het in moeilijkheden verkerende reclamebureau Saatchi en Saatchi heeft gisteren een ingrijpende herstructurering van zijn financien aangekondigd. Ook stelde het bedrijf een versoberingsprogramma in het vooruitzicht.

Het beroemde bureau van de broers Maurice en Charles Saatchi stond vroeger bekend als een van de beste reclamebureaus ter wereld, maar is in de afgelopen jaren financieel in het slop geraakt. Het bedrijf stak zich in de schulden om overnemingen te financieren en maakte verlies op activiteiten als bedrijfsadvisering.

Als onderdeel van de reorganisatie zal Saatchi de preferente aandelen vervangen door een nieuw pakket preferente en gewone aandelen. Voor de bestaande aandeelhouders betekent dit zij in de nieuwe opzet nog slechts derrtig procent van het kapitaal in handen zullen hebben. De Saatchi-aandelden daalden gisteren met 9, 5 pence tot 24, 5 pence. Tijdens de hoogtijdagen van het bedrijf was de koers 639 pence (20, 95 gulden).

Ook probeert het bedrijf vijf miljoen pond (16, 4 miljoen gulden) te verwerven van het zittende management en is een overbruggingslening van twintig miljoen pond (65, 5 miljoen gulden) overeengekomen.

In het kader van een bezuinigingsprogramma zullen de directeuren salaris inleveren en zal het luxueuze hoofdkantoor aan Berkeley Square in Londen verruild worden voor een soberder onderkomen. Het salaris van de Saatchi-broers zal dalen van 625.000 pond (ruim 2 miljoen gulden) naar 312.500 pond (ruim 1 miljoen gulden).