Maderna

In zijn stukje Maderna schrijft Peter Schat (CS 4-1-1991) dat Bernard Haitink in 25 jaar chef-dirigentschap van het Concertgebouworkest maar een werk van hem, Schat, heeft gedirigeerd. Dat is formeel juist, maar het wekt wel de indruk dat het orkest waar Haitink mede artistieke verantwoordelijkheid voor droeg, in die kwart eeuw Schat schandelijk zou hebben genegeerd.

De werkelijkheid is anders. In 1963, '65 en '67 werden werken van Schat o.l.v. Pierre Boulez gespeeld. In 1970, '72, '76 en '77 dirigeerden Hans Vonk, Otto Ketting en Richard Duffalo stukken van Schat. De opera Houdini kreeg, met het Concertgebouworkest, twee series opvoeringen: in 1977 en in '81, onder Hans Vonk. In 1982 en '85 dirigeerden Edo de Waart, Lucas Vis en Hans Vonk hetzelfde orkest in verdere composities van Schat. Peter Schat schreef bij mijn weten tot nog toe twee symfonieen. De Eerste werd in 1978 door Colin Davis gedirigeerd, de Tweede in 1983 door Bernard Haitink.

In z'n totaliteit vind ik die score zo gek nog niet; het Concertgebouworkest is immers een symfonieorkest en Peter Schat vormt geen uitzondering op het feit dat Nederlandse componisten aanzienlijk meer voor kleine bezetting schrijven dan voor groot orkest.

Verder wordt de tv-documentaire die Hans Heg over Bruno Maderna maakte als een mooi en indrukwekkend werkstuk beschouwd en begon recensent Hans Reichenfeld zijn leven en loopbaan niet in Wenen, zoals Schat schrijft, maar in Boedapest.