Consortium beconcurreert Fokker

ROTTERDAM, 11 JAN. De vliegtuigbouwers Aerospatiale (Frankrijk), Deutsche Aerospace en Aeritalia (Italie) gaan samenwerken bij de bouw van een 'regionaal' verkeersvliegtuig met een capaciteit van 130 passagiers. Henri Martre, de president van Aerospatiale, maakte dat gisteren bekend.

Martre doet ook pogingen de Canadese vliegtuigfabrikant De Havilland op te kopen om dat daarmee aan het nieuwe consortium toe te voegen. Het Canadese bedrijf is nu nog in handen van het Amerikaanse Boeing.

Naar verluidt mikt het nieuwe consortium allereerst op de bouw van een MPC-toestel dat 130 mensen plaats zal bieden en een directe concurrent zal zijn van de Fokker-130 en van de BAe-146 NRA van British Aerospace. Deze beide bedrijven beheersten tot nu toe de zeer lucratieve markt van 70-130-zitters. Maar daaraan lijkt nu met de vermoedelijke komst van de MPC een einde te komen.

De Fokker-130 wordt een verlengde versie van de succesvolle Fokker-100 die nu in produktie is en waarvoor het Nederlandse bedrijf al 374 orders en opties heeft binnengehaald ter waarde van tien miljard gulden. Fokker zal binnenkort een definitief besluit nemen over de produktie van zijn 130-zitter die in 1996 uit de fabriek zou kunnen rollen.

De nieuwe BAe-146 NRA van British Aerospace die ook 130 personen kan herbergen, zal een verlengde en verbeterde versie van de BAe-146 worden. Deze conversie van de viermotorige BAe-146 naar de tweemotorige BAe-146-NRA is vrij kostbaar en British Aerospace zoekt nog naar deelnemers in dit een miljard dollar kostende project. Een definitief besluit over de produktie van de BAe-146 NRA wordt ook op korte termijn verwacht. De concurrentie in de lucratieve sector van 80-130-zitters zal verder toenemen nu ook de grote vliegtuigbouwers er hun ogen op laten vallen. Zo concurreert Boeing in die klasse met de nieuwe 737-500, een verkleinde uitvoering van zijn bekende 737-model, terwijl McDonnell Douglas hetzelfde doet met zijn MD-87. Daarnaast overweegt Airbus een verkleinde versie te maken van zijn A-320.

Dat de vliegtuigbouwers zich zo energiek op de sector van de 80-130-zitters werpen heeft natuurlijk te maken met de goede marktvooruitzichten. Zo is de helft van de bestaande toestellen in deze sector ouder dan vijftien jaar. British Aerospace schat dat er tot het jaar 2010 circa 2500 nieuwe toestellen in deze klasse nodig zullen zijn. Fokker houdt het op 1700 toestellen tot het jaar 2005.

Het gisteren aangekondigde consortium van het Franse Aerospatiale, Deutsche Aerospace en Aeritalia veroorzaakt verscheidene complicaties. Zo heeft Messcherschmitt-Bolkov-Blohm (MBB), dat sinds kort deel uitmaakt van Deutsche Aerospace, een belang van 27 procent in de bouw van de Fokker-100, meest romp- en staartdelen. Fokker-zegsman Van Veen zei vanmorgen: “De Duitsers willen nu blijkbaar met alle geweld een eigen vliegtuig. Dat zal betekenen dat wij onze relaties moeten herzien. Men kan niet tegelijkertijd vrijen en vechten. Op termijn zal het risicodragende partnership tussen Fokker en MBB dus op de helling moeten en bij voorbeeld plaats moeten maken voor een 'subcontractship'.

Van Veen ziet nog een andere complicatie: “Binnen het Airbus-concern bestaan nu drie projecten om tot de bouw van drie geheel verschillende 130-zitters te komen - dus de verkleinde Airbus-320, de MPC van het nieuwe consortium en de BAe-146 NRA van British Aerospace. Ik zou zeggen: “dat is van de gekke”. Fokker moet overigens nog zien dat het nieuwe Duits-Frans-Italiaanse consortium de ruim drie miljard dollar op tafel krijgt die voor de ontwikkeling van een geheel nieuwe 130-zitter nodig is. Van Veen: “Wij maken ons niet al te druk. Wij blijven onze eigen koers varen”.