Havenwerkgevers: geen CAO zonder matiging

ROTTERDAM, 10 JAN. De werkgevers in de Rotterdamse haven verwachten pas resultaat van de aanstaande CAO-onderhandelingen als de vervoersbonden van FNV en CNV hun looneisen matigen. Bovendien wijzen de havenwerkgevers de door de Vervoersbond FNV gewenste vierdaagse werkweek af. Dit zei drs. O. Heemskerk, directeur van de werkgeversvereniging SVZ, gisteravond tijdens een nieuwjaarsdiner van de SVZ.

De bonden hebben de afgelopen weken een eisenpakket op tafel gelegd dat bestaat uit 3, 5 procent loonsverhoging bovenop een prijscompensatie van 2, 5 procent. De FNV eist bovendien acht roostervrije dagen. De bond ziet die dagen als eerste stap in de richting van een vierdaagse werkweek van gemiddeld 32 uur. Dit zou volgens Heemskerk de loonkosten nog eens met 3, 5 procent verhogen. “Een gemiddelde arbeidsduur van 36 uur per week is voor ons de bodem. Voor de vijf-ploegendienst is dat 32, 5 uur per week”, aldus Heemskerk.

Heemskerk noemde de eisen van de FNV en CNV “absoluut niet realistisch” en zei het een raadsel te vinden dat de vakcentrale FNV zich op het standpunt stelt dat de haven-eisen passen in het beleid gericht op loonmatiging.

Heemskerk zei verder dat bij de aanvang van de CAO-onderhandelingen per bedrijf of sector duidelijk zal worden gemaakt waar voor de werkgevers de grenzen liggen en dat daarbij meteen een principiele discussie zal worden gevoerd over het begrip loonruimte. “Niet de som van de stijging van de produktiviteit en de consumptieprijzen bepaalt de loonruimte, maar het verschil tussen winsten en noodzakelijke investeringen”, zo leidde Heemskerk die discussie alvast in. Hij zei zich te kunnen “voorstellen dat bovenop het bestaande pakket arbeidsvoorwaarden afspraken worden gemaakt over een resultaat-gebonden regeling, permanent van karakter”.