Een derde minder reclame bij Ster

AMSTERDAM, 10 jan. - De STER heeft voor de maanden januari en februari ongeveer 30 procent minder reclame-zendtijd verkocht en moet daarom bijna zeven uur zendtijd aan de omroepen terug geven. De inkomsten van de STER verminderen daardoor alleen al in januari met ongeveer 20 miljoen gulden.

In een vertrouwelijke notitie aan de omroepen schrijft de directeur van de STER drs. C. Smeekes dat hij in de eerste twee maanden van dit jaar zes reclameblokken op Nederland 3 en dertig blokken op Nederland 1 en 2 moet schrappen. Bovendien worden 83 blokken op Nederland 3 gehalveerd.

Voor de STER zijn de maanden januari en februari altijd slappe maanden. In vergelijking met vorig jaar wordt echter nog minder verkocht. Smeekes was vanmorgen niet voor commentaar bereikbaar. Hij vergadert met de omroepdirecties in hotel De Witte Raaf in Noordwijk over de toekomst van de publieke omroep.

H. Nieman, directeur van de VEA (Vereniging van erkende reclame-adviesbureau's) erkent de ontwikkeling. De STER is nog steeds te duur, meent hij. “Er is beslist geen sprake van collectieve actie van de zijde van de adverteerders, maar Hilversum haalt de beloofde kijkcijfers niet en ook de beloften voor een betere programmering zijn toe nu toe niet ingevuld. Gerelateerd aan de kijkcijfers is de STER erg duur. RTL-4 is goedkoper.” Nieman constateert daarnaast dat bij de adverteerders “sprake is van een zekere aarzeling om te investeren door de internationale ontwikkelingen, al verwacht niemand een recessie.”