Nederlander geeft steeds meer uit aan vakanties

ROTTERDAM, 8 JAN. Nederlandse toeristen gaan vaker en korter op vakantie, en ze trekken er meer geld voor uit. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Nationaal Bureau voor Toerisme.

Volgens mr. J. A. T. Cornelissen, algemeen directeur van het NBT, zijn de uitgaven aan vakanties het afgelopen decennium met gemiddeld 4, 5 procent per jaar gestegen tot 17 miljard gulden. Daarvan werd 14 miljard in het buitenland besteed. Hij zei dit vanmiddag bij de opening van de Vakantiebeurs in Utrecht.

Nog steeds brengen Nederlanders meer vakanties door in eigen land dan daarbuiten, maar het aandeel van de laatste categorie neemt toe. Vanaf 1980 groeide het aantal buitenlandse vakanties met gemiddeld 3 procent per jaar tot 10, 6 miljoen. Het aantal binnenlandse steeg met jaarlijks 2, 5 procent tot 14, 9 miljoen.

Het aantal vakantiedagen groeide veel minder snel. In Nederland werden vorig jaar 101 miljoen vakantiedagen doorgebracht tegenover 92 miljoen in 1980, een jaarlijkse groei van 1 procent. Nederlandse vakantiegangers brachten in 1980 118 miljoen dagen in het buitenland door en in 1990 134 miljoen, een gemiddelde jaarlijkse groei van 1, 5 procent. De gemiddelde vakantieduur van een Nederlandse toerist daalde in het afgelopen decennium in het binnenland dus met 10 procent, tot 6, 8 dagen en daarbuiten met 13 procent tot 12, 6 dagen.

Cornelissen meent dat de groei van het toerisme aanhoudt. Volgens hem kan de toeristenbranche met jaarlijkse groeicijfers van 3 tot 5 procent over tien jaar de grootste bedrijfstak in Europa zijn. Als mogelijk bedreigende ontwikkelingen noemde de NBT-directeur de daling van het Europese aandeel in het mondiale toerisme en verscherping van de concurrentie door de verdwijning van Europese binnengrenzen.

Cornelissen meent dat de reis- en toeristenbranche meer moeten inspelen op de trend tot individualisering. Toeristen gaan steeds vaker zelf op zoek naar een bestemming, regelen zelf hun vervoer, verblijf en vermaak, met de mogelijkheid af te wijken van hun planning. Het toeristisch bedrijfsleven zal zich daarom meer moeten opstellen als 'supermarkt' waar de klant zelf een reispakket selecteert. Daarnaast is er ruimte voor 'speciaalzaken' die reizen kunnen aanbieden in een bijzondere vorm (sportreizen bijvoorbeeld) of 'ontdekkingsreizen' naar een bijzondere bestemming. Cornelissen signaleert toenemende belangstelling voor natuur, en cultuur en cultuurhistorie, en dalende interesse voor reizen die alleen vermaak als doel hebben.