De gratis reclame voor Aa

Dat de voetbalsport een opmerkelijk fenomeen is mag blijken uit het feit dat zelfs een betrekkelijk rustige periode als de winterstop wordt gekenmerkt door een aantal opvallende incidenten. Bovendien, zelfs als er geen nieuws is wordt dit door de meeste media toch wel gecreeerd. Dat Feyenoord, dat ten opzichte van Kerstmis vorig jaar (toen 16de) maar liefst vijf plaatsen op de ranglijst is gestegen, maar wat aan rommelt is nog wel het vermelden waard. Zelden zullen mensen die de bevoegdheid hebben miljoenen-investeringen te doen zich zo bezondigd hebben aan kapitaal-vernietiging als Ger Lagendijk cs dat van hoofdsponsor Huub van den Boogaard (HCS) hebben mogen doen.

De recente ontwikkelingen bij PSV verdienen de kwalificatie nieuws weliswaar een stuk minder, maar ook bij de Eindhovense club gonst het van publicitaire incidenten nu Romario - a la Maradona bij Napels - zich domweg niet in het trainingskamp in India heeft gemeld. Bovendien ziet manager Ploegsma zich in Azie genoodzaakt allerlei evoluatie-gesprekken te voeren met spelers als Van Breukelen, die naar Nottingham Forest wil, en Erwin Koeman. Voetballers die voor de trip naar India al te kennen hebben gegeven dat de trainersruil Hiddink-Robson en het afgelopen transferbeleid tot nu toe geen beter spelend voetbalelftal te zien hebben gegeven in Eindhoven.

De grootste publicitaire zeepbel tot nu toe tijdens de winterstop komt echter uit Raalte, waar geldschieter Henk Aa is afgewezen door het bestuur van FC Twente. De verongelijkte maecenas heft echter dreigend de vinger dat de club nog niet van hem af is. Aa heeft een feilloos gevoel voor publiciteit, stelt zijn tijd graag ter beschikking aan de media en vraagt de verslaggever van het Algemeen Dagblad zelfs of het niet te patserig is om met zijn Porsche Carrera op de foto te gaan. Aa schijnt elf miljoen vlooienbanden per jaar te verkopen en heeft een miljoenenbedrijf (Beaphar) onder zijn beheer waar geen mens zonder een zieke hond of kat ooit van heeft gehoord. Hij wil terstond zes ton in FC Twente pompen en stelt zich bovendien garant voor het exploitatietekort van de club de komende jaren. Het is slechts een fractie van het bedrag dat Aa kwijt zou zijn wanneer hij zijn bedrijf en persoon op dezelfde manier in de publiciteit zou brengen via de Ster. Maar de voetbalsport is een goedkopere methode. Die levert gratis een lawine aan publiciteit op. Zelfs via een marginale eredivisieclub als FC Twente.

    • Peter de Jonge
    • Marc Serné