Zangerige zimba op de conga's en bongo's van orkest Semb'africa

Concert: Het Angolese dansorkest Semb'Africa o.l.v. percussionist- zanger Massano met onder meer solozangeres Dina Santos. Gehoord: 4-1 Melkweg, Amsterdam. Verder onder andere te horen: 19-1 RASA, Utrecht.

“Zimba is de meest melodieuze muziek die Afrika te bieden heeft”, vertelt percussionist en zanger Massano tussen de bedrijven door in keurig Frans. En hij heeft gelijk: als de tot 'zimba' gedoopte fusion-muziek van het dansorkest Semb'Africa ergens door opvalt, dan is het wel door zangerige melodieen. Leider Massano zelf, zangeres Dina Santos, de alleen met de voornamen aangekondigde Zecax, Brandoo en Himalata, de een zingt nog mooier dan de ander, zowel solo als in koor. De zimba-stijl is vooral het resultaat van een voortdurende muzikale kruisbestuiving tussen twee ex-kolonien van Portugal: Angola in het zuidwesten van Afrika en Brazilie in het noordwesten van Zuid-Amerika. Wereldmuziek bij uitstek dus, ritmisch wat ongelikter dan de Braziliaanse bossanova, melodisch minder gepolijst en daardoor spannender dan wat de jetset 'from Ipanema' voor smaakvol houdt.

Het percussief instrumentarium, bestaande uit conga's en bongo's komt uit Zuid-Amerika, zo ook de ganza, een lange rasp- en schudbus. Het podiumgedrag echter is puur Afrikaans, informeel, vol humor en ongegeneerd. Als het bovenstukje van een der danseressen niet op zijn plaats wil blijven zitten, dan moet het maar af. De riffs van de blazerssectie, twee saxofoons, een trompet en een ventieltrombone, doen denken aan de Amerikaanse salsa-muziek, maar het militaristische van die stijl ontbreekt; in Afrika hoeft het niet zo hard en hoog.

Slechts in een opzicht lijkt Samb'Africa super-Westers: in de oorverdovende en met de nauwkeurigheid van een ritmebox afgevuurde basdrumaccenten van slagwerker Juca. De verklaring voor deze discodreun is waarschijnlijk een zinsnede uit het persbericht: “Deze Angolese topgroep verblijft momenteel in Brussel voor het opnemen van een cd. Dat echte dansers, waar ook ter wereld, best op hun eigen hartslag kunnen vertrouwen lijkt, jammer voor Semb'Africa en andere goede dansorkesten, niemand meer te willen geloven.