Ion Tiriac ziet nu ook financieel heil in zwempromotie

PERTH, 5 jan. - Ion Tiriac ziet ook in de zwemsport grote financiele mogelijkheden. “Je hoeft alleen maar een goed concept te bedenken. Dan loopt het vanzelf”, luidt de filosofie van de Roemeen, die zich anderhalf jaar geleden tot 1998 als promotor aan de internationale zwemfederatie (FINA) verbond. Tiriac heeft zijn grootste bekendheid gekregen als manager van drievoudig Wimbledonkampioen Boris Becker en als organisator van tennisevenementen. Ook heeft hij zich voor korte tijd op de paardesport gericht, maar die bezigheden met de German Classics stokten reeds na een jaar toen zijn partner Paul Schockemohle in opspraak raakte wegens omstreden trainingspraktijken.

Minder bekend is de betrokkenheid van Tiriac bij de zwemsport. Zijn belangrijkste taak is de grote internationale wedstrijden te promoten. Eigenlijk begint het grote werk voor Tiriac pas na Perth, waar gisteren de wereldkampioenschappen begonnen. “Toen ik bij het zwemmen betrokken raakte was tachtig procent van de voorbereiding al gedaan. Dat maakt niet zoveel uit. Ik ben niet met het heden bezig, maar des te meer met de toekomst.”

Tiriac is niet bang dat zijn missie zal mislukken. “Ik zie niet in waarom uit het zwemmen niet meer is te halen dan nu het geval is. Het is een populaire sport. De helft van de mensheid is de zwemkunst machtig. Na atletiek is zwemmen de belangrijkste Olympische tak van sport.”

Vruchtbaar

Tiriac ziet evenwel ook minpunten. “Je kunt zwemmen niet met tennis vergelijken. Een tennispartij kun je gemakkelijk met twee camera's volgen. Daar komt bij zwemmen veel meer voor kijken. In 1968 was tennis ook nog maar een amateursport. Daarna waren de ontwikkelingen niet meer te stuiten. Op dat punt is het zwemmen nu ook aangeland.” Tiriac verheelt niet dat voor een vruchtbare promotie tot de verbeelding sprekende zwemmers als Matt Biondi en Michael Gross onmisbaar zijn. “De inbreng van de topsporters zelf is onontbeerlijk. Alleen dan kan er echt iets worden bereikt.”

Niet bekend

r het staat vast dat alles bij Tiriac in vergelijking met de wereldtitelstrijd van 1986 in Madrid het veelvoudige kost. Het duurde tot het laatste moment, maar uiteindelijk ging de badpakkenfirma Arena overstag. De FINA kan tevreden zijn met de opbrengst van ongeveer zeven miljoen gulden uit sponsorgelden voor het evenement in Perth. “Tiriac heeft zijn waarde al bewezen”, weet Robert Helmick, oud-voorzitter van de federatie. “Maar het is gaat ons niet in de eerste plaats om het geld. Zwemmen moet vooral populairder worden.”

Demonstratie

Er is geen garantiebedrag vastgesteld dat uit de werkzaamheden van Tiriac in de kas van de FINA dient te vloeien. “Zo werk ik nooit”, zegt Tiriac, die volgens eigen zeggen met een 'gering percentage' tevreden is. Het draait bij hem niet louter om het geld, voegt hij er aan toe. “Als ik daar op uit zou zijn, zou ik me beperken tot een concours hippique van vier dagen of een tennisdemonstratie van twee dagen. Dan zou ik meer verdienen als met de FINA in een jaar.”

De organisatoren in Perth zijn evenwel niet erg te spreken over de Roemeen. Ze vrezen een verlies van een miljoen Australische dollar (circa 1, 4 miljoen gulden) omdat er vrijwel geen mogelijkheden meer zijn zelf inkomsten uit de WK-promotie te halen. Daarvoor in de plaats levert de FINA een bijdrage van vier miljoen gulden. Tiriac: “Daarvan kan ik niet wakker liggen. Als de Australiers met een programma van tien dagen niet in slagen er uit te springen dan zijn ze niet goed bezig.”

Niet bekend