Nedlloyd ontbindt Scandutch dit jaar

Nedlloyd zal voor het eerst sinds twintig jaar onder eigen naam op het Verre Oosten varen. Het scheepvaartconsortium Scandutch wordt eind van dit jaar ontbonden.

Nedlloyd was mede-oprichter van Scandutch, een samenwerkingsverband van Europese en Aziatische rederijen waarin de deelnemers hun schepen tussen Europa en het Verre oosten in een pool laten varen. Hierbij kunnen de rederijen over en weer laadruimte bij elkaar boeken. Nedlloyd zal met twee andere rederijen, de Franse staatsrederij Compagnie Generale Maritime (CGM) en Malaysian International Shipping Corporation (MISC) per 1 januari 1992 in een nieuw consortium een gezamenlijke dienst onderhouden vanuit Noordwest Europa en de Middellandse Zee op het Verre Oosten. Deze nieuwe samenwerking strekt zich niet, zoals bij Scandutch, uit tot marketing en verkoop. De drie rederijen zullen hierbij onder hun eigen naam blijven opereren.

Een andere voormalige Scandutch-partner East Asiatic Company (EAC) doet niet mee in de nieuwe opzet, maar gaat in zee met het Schotse BEN Line. Volgens A. van Langeveld, directeur lijnen van Nedlloyd, gaan de partijen zeer vriendelijk uit elkaar. Hij voorziet geen extra concurrentie door het uit elkaar gaan. “Je kunt allemaal van de bestaande logistieke structuur gebruik blijven maken.”

Volgens Van Langeveld verandert er technisch eigenlijk niets. Alleen op het gebied van marketing kan Nedlloyd nu de eigen naam beter benutten. Wat Nedlloyd nu op de lijnen naar het Verre Oosten doet is volgens hem hetzelfde wat al eerder op de noordatlantische route is gebeurd. Daar werkt Nedlloyd met Sealand en P en O samen.