'Kans gemist op berging Maersk Yare'

ROTTERDAM, 3 dec. - Het Britse vrachtschip Maersk Yare, dat vorige week donderdagavond op het Scheveningse strand liep had vrijwel meteen vlot getrokken kunnen worden als het Rotterdamse bergingsbedrijf Smit Tak Internationale gebruik had gemaakt van de diensten van een andere zeesleepdienst uit Rotterdam, Adriaan Kooren BV. Dat stelt de directeur van het bedrijf, A. M. Kooren.

Smit Tak had als eerste de sleper de Vikingbank bij het gestrande vrachtschip. De sleper raakte echter met een schroef de grond en kon niet langer worden ingezet. Vlak daarna arriveerde Adriaan Kooren met de Mistral en de Baracuda uit Terneuzen, samen goed voor een trekkracht van rond 93 ton. Kort daarop kwamen de Dordsebank en de Maasbank van Smit Tak, die samen ook ruim 90 ton op sleeptouw kunnen nemen.

Intussen werd in Londen druk overlegd met de assuradeuren van de Deense reder Maersk Company, die Smit Tak inmiddels een Open Form ('no cure no pay') had aangeboden. Smit liet daarop aan Kooren weten de klus zelf te willen klaren. “Als je dan ziet dat ze tot oudejaarsnacht hebben moeten wachten en het vrachtschip toen pas met bijstand van de Smit Lloyd 29 - trekkracht rond 60 ton - loskregen, kan ik niet anders concluderen dan dat we afgelopen donderdag met vereende krachten nog meer - ruim 180 ton - hadden kunnen trekken. We hadden kabels bij ons en konden die toen ook overbrengen. Daarbij komt dat het water toen dertig centimeter hoger stond en het schip naar je mag aannemen nauwelijks schade had, “ aldus Kooren.

De Maersk Yare ligt nu even ten zuiden van de Schevenings haven op 800 meter uit de kust gekanteld, nadat het op weg naar Rotterdam slagzij ging maken. Gisteren is begonnen de vijftig ton brandstof uit het schip te tanken. In de loop van de dag moest dat worden gestaakt wegens het slechte weer. “Het is jammer dat hij nu zo falikant is misgelopen, te meer omdat we veertien dagen ervoor hadden aangeboden in onderhavige gevallen samen te werken. Wij hebben wel eens het idee dat Smit graag een beetje verlies lijdt, als het bedrijf maar in beeld komt, “ zegt Kooren.

Smit zou vanochtend voor twaalf uur een nieuw bergingsplan presenteren bij de Kustwacht, die op verzoek van de gemeente Den Haag is betrokken bij de operatie. De Rijkspolitie te water en de Scheepvaartinspectie zijn gisteren begonnen met de ondervraging van de bemanning van de Maersk Yare. Daarbij zou onder meer worden onderzocht of het personeel voldoende was gekwalificeerd.