Sloop dreigt voor NS-station in Boxtel

BOXTEL, 2 jan. - In het tunneltje dat toegang geeft tot het station ruikt het altijd naar urine. Men mag er tussen de aankomst van de laatste trein en het vertrek van de eerste trein geen gebruik van maken.

Het NS-station in Boxtel is niet mooi, maar ook niet lelijk. Jarenlang werd er dezerzijds gebruik van gemaakt op weg naar Rotterdam. Op welk klein station vind je een heuse restauratie, die erwtensoep serveert - ook om mee te nemen - en waarvan de voormalige exploitant zich in de handen stond te wrijven als er stuifsneeuw in de wissels zat waardoor het treinverkeer geheel werd ontregeld?

Als de plannen van de Nederlandse Spoorwegen doorgaan zal het worden gesloopt. Boxtel in last? Dat zou te veel gezegd zijn, maar er is niettemin toch tegenstand waar te nemen. Coordinator J. Juffermans van de in Boxtel gevestigde Kleine Aarde noemt het station een voor Boxtel markant monument, dat gezien het gebrek in het Middenbrabantse dorp aan wat hij noemt sfeerbepalende gebouwen overeind moet blijven. Zijns inziens zou het heel goed gerestaureerd kunnen worden zodat het weer kan stralen in zijn oude glorie als zogenoemd waterstaatsstation: een hoge middenbouw, geflankeerd door iets lagere vleugels. Het werd gebouwd in 1872 en aangepast in 1900. De gietijzeren pilaren, waarop de overkapping rust, zouden volgens Juffermans door een goede kleurkeuze weer schitterend tot hun recht kunnen komen. Het gerestaureerde stationnetje van Vught noemt hij als voorbeeld hoe het ook kan.

De NS hebben een voorkeur voor sloop. Het station is slecht onderhouden, er bevinden zich teveel loze ruimten, er is geen bagagedepot aanwezig, kortom: het voldoet niet meer aan de eisen van de moderne tijd. Het gemeentebestuur van Boxtel heeft eveneens een “lichte voorkeur” voor sloop. Dat is het voorlopige standpunt. Boxtelnaren kunnen nog tot eind deze week gebruik maken van hun recht bezwaar te maken, maar volgens een woordvoerster van de gemeente zijn er tot nog toe maar weinig reacties binnengekomen.

De nieuwbouw of restauratie van het station, waar elke vier minuten een trein langs komt hetzij in de richtingen Tilburg en Den Bosch hetzij in zuidelijke richting, wordt opgenomen in de plannen om van het spoorwegknelpunt Boxtel af te geraken. De sporen uit Noord, Zuid en West kruisen elkaar nu gelijkvloers, wat gevaarlijk en tijdrovend wordt geacht. In 1992 moet met de werkzaamheden worden begonnen en in 1996 moeten ze zijn voltooid. De lijn Eindhoven-Tilburg gaat via een tunnel lopen onder de lijn Eindhoven-Den Bosch.

De gemeente Boxtel ziet in de ingreep een welkome aanleiding om het station beter in te passen in de dorpse structuur. Het liefst zou men het gebouw iets naar het zuiden willen opschuiven zodat de Stationsstraat er mooi op uitloopt.

Veel monumentale bezwaren zouden er niet zijn tegen sloop. De plaatselijke monumentencommissie functioneert nog onvoldoende om zich er druk om te maken. De rijksmonumentendienst heeft al uitgesproken dat het station geen monumentale waarde heeft.

    • Max Paumen