Spelen van '96 en de 'Coca-Colarisatie'

ATLANTA, nov. - Zo komen de praatjes in de wereld: prompt nadat het Internationaal Olympisch Comite in Tokio besloot de Olympische Spelen van 1996 aan Atlanta te gunnen, werden ter plekke speldjes uitgedeeld met daarop de vermelding 1896-1996, Atlanta, Coca-Cola, Tokio september 1990 en de Olympische ringen.

Die speldjes waren afkomstig uit Taiwan en moesten dus al ruimschoots gemaakt zijn voordat de officiele uitslag bekend was. De vertegenwoordigers van Athene, gedoodverfd favoriet voor het eeuwfeest van de moderne Spelen, zagen een verband. 'Hiermee zijn de Spelen gecoca-colariseerd', stelde Melina Mercouri, voormalig actrice, ex-minister en kandidaat voor het burgemeesterschap van Athene. 'Het Amerikaanse geld heeft overwonnen', vond ook Steve Crabb, die als minister van toerisme van de Australische deelstaat Victoria de Spelen graag in Melbourne had ontvangen.

Dat die speldjes voor Atlanta 1996 al klaar waren, was inderdaad geen toeval. Zomin als er speldjes van Athene, Belgrado, Manchester, Melbourne en Toronto in Tokio voorradig waren. De bottelaars van Coca-Cola in de landen die kandidaat waren voor de ontvangst van de Olympiade van 1996, ieder voor zich zelfstandige bedrijven, steunden namelijk allemaal 'hun' nationale organiserend comite. Met geld, met mankracht, met speldjes.

'Ik denk dat we tot nog toe 250.000 dollar aan het organiserende comite hebben betaald', zegt Jean-Michel Bock, assistant vice-president van Coca-Cola Enterprises, de Amerikaanse bottelaar van de bruine frisdrank. 'Daarmee zijn we een van de grotere sponsors, maar niet de grootste. Suggereren dat Coca-Cola dan de Spelen voor Atlanta kocht, is een beetje belachelijk.'

Bock: 'We zijn een lokaal bedrijf en geven jaarlijks miljoenen uit aan allerlei projecten die de gemeenschap hier ten goede komen.' Dat Coca-Cola Enterprises op verzoek van het AOC geld en mensen beschikbaar stelde is volgens hem minder een kwestie van commerciele overwegingen dan van 'burgertrots'.

Bock meent te weten waar het misverstand vandaan komt dat Coca-Cola de Spelen zou hebben gekocht. Coca-Cola Company, de internationaal opererende frisdrankengigant die in Atlanta buurman is van Coca-Cola Enterprises (en eigenaar van 49 procent van de aandelen), is 's werelds grootste sportsponsor. Sinds de Amsterdamse Spelen van 1928 is hij ook een 'big spender' op Olympiades. Om Barcelona, dat in 1992 de Olympische Spelen organiseert, vol te mogen pompen met blikjes frisdrank en reclameborden en het evenement in zijn promotiecampagnes te betrekken heeft het concern 30 miljoen dollar uitgetrokken.

'Maar alle steun die Coca-Cola aan de kandidatuur van Atlanta heeft gegeven is afkomstig van Enterprises', weet Bock. 'De Company zal straks ongetwijfeld bij de organisatie betrokken raken, maar daarvoor is nog niets geregeld. Er zal wel een task force komen, waarbij wij als bottelaar lokale Coca-Cola activiteiten voor onze rekening nemen en de Coca-Cola Company de mondiale sponsorrechten verwerft. Als de Spelen in een andere stad waren geweest, was het ook zo gegaan.'

Even is het stil. Dan vraagt Bock: 'Wat is er eigenlijk onredelijk aan als IOC-mensen denken aan alles wat Coca-Cola zoveel jaren voor de sport heeft gedaan?'