Consumentenbond vreest tarieven voor geld opnemen bij bank

ROTTERDAM, 28 nov. - De Consumentenbond vreest dat Nederlandse banken tarieven willen heffen op het contant opnemen en contant storten van geld. De Nederlandse Vereniging van Banken ontkent het bestaan van enig plan daartoe.

De consumentenorganisatie overweegt niettemin een 'brandbrief' hierover aan minister Kok (financien) te sturen. De Consumentenbond wijst erop dat de banken klagen over de toenemende kosten van balietransacties. Ze acht het daarom aannemelijk dat ze hiervoor hun klanten op termijn geld in rekening brengen, 'ook al ontkennen ze het.'

De Consumentenbond wijst erop dat de banken 'voortdurend bezig zijn met nieuwe tariefmaatregelen'. De banken rechtvaardigen die stappen door te wijzen op de grote verliezen die ze lijden op het betalingsverkeer.

De afgelopen jaren hebben de meeste banken tarieven ingevoerd voor betaalpasjes en op het opnemen van contanten uit geldautomaten buiten kantooruren. Ook staakten veel banken de rentevergoeding op betaalrekeningen. Daarnaast werden tarieven ingevoerd voor het gebruik van meer dan zestig betaalcheques per jaar en voor cheques die worden uitgeschreven voor bedragen van minder dan 35 gulden.

De Consumentenbond ziet in toenemende mate dat consumenten moeten betalen voor het betalingsverkeer. Niet alleen de banken vragen hiervoor vergoedingen, ook ondernemingen - geconfronteerd met betaaltarieven - schuiven de rekening door. Eerder deze maand adviseerde de Bovag houders van pompstations om twee kwartjes te rekenen voor elke transactie met een betaalpasje. J. Kamminga, voorzitter van de ondernemersorganisatie KNOV, adviseerde zijn leden daarop hun klanten de kosten voor elektronisch betalen ook expliciet in rekening te brengen.

De Consumentenbond erkent dat de kosten van contant betalen - ongeveer 40 procent van de kosten van het totale betalingsverkeer - stijgen. Maar ze verwijt de banken zelf verantwoordelijk te zijn voor die groei. 'Als ze voor cheques en elektronisch betalen heffingen invoeren, stimuleer je tegelijk het contant-geldverkeer. Als de banken daarop dan weer heffingen invoeren, mag je je afvragen waar ze mee bezig zijn.'

Een terugkeer naar het loonzakje, als gevolg van voor de consument stijgende kosten van het betalingsverkeer via banken, noemt directeur mr. L. M. Overmars van de Nederlandse Vereniging van Banken ronduit 'onzin'. 'Contanten in huis hebben zou de bedrijven ongelooflijk veel kosten.'

Overmars wijst erop dat tarifering van bankdiensten in het buitenland als volstrekt normaal wordt beschouwd. 'In Nederland zijn de kosten tot nog toe versluierd. Dat moet veranderen. Maar gezien de concurrentie tussen de banken is er tot nog toe weinig nieuws gebeurd.'