Plastic uit autowrakken moet worden gerecycled

Steeds meer automaterialen worden vervangen door plastics. Inmiddels bestaat bijna vijftien procent van het gewicht van een moderne middenklassewagen uit plastic en rond het jaar 2000 zal dat waarschijnlijk al twintig procent zijn. Dat levert een aanmerkelijke gewichtsbesparing op, maar voor sloop en hergebruik levert dat nieuwe problemen op. In de Duitse auto-industrie gaan jaarlijks zo'n twee miljoen auto's onder de slopershamer. Staal en ijzer worden daarbij voor honderd procent, lichte metalen als aluminium en koper voor negentig en rubber voor veertig procent teruggewonnen. Naar deze materialen is veel vraag, maar per jaar blijft toch zo'n 500.000 ton onbruikbaar afval over. Daaronder bevinden zich ook zo'n honderd verschillende soorten plastic.

Om de afvalberg in te dammen zou dat plastic gesorteerd en gelabeld moeten worden. Opel is er al tien jaar geleden toe over gegaan de gebruikte plastic onderdelen te merken zodat de sorteerders op het autokerkhof weten met welk materiaal ze te maken hebben. Ook Mercedes-Benz in Stuttgart geeft sinds vorig jaar alle plastic auto-onderdelen boven de honderd gram een code. Bij nieuwe modellen worden vanaf volgend jaar ook de lichtere onderdelen gemerkt. Samen met het Oostenrijkse bedrijf Voest-Alpine Stahl AG in Linz werkt Mercedes aan een plan om het niet bruikbare restant om te smelten bij zeer hoge temperaturen, waarbij het plastic een flink deel van de benodigde energie levert. Ook BMW werkt aan plannen voor het opzetten van een eigen recyclingbedrijf.

In Nederland gaan per jaar zo'n 550.000 auto's naar de sloop. De autowrakken vormen een 'actiepunt' in het Nationaal Milieubeleidsplan. Doelstelling is, dat in het jaar 2000 tachtig procent van elk wrak wordt hergebruikt. Bij de huidige auto's kan ongeveer vijftig procent van het plastic worden hergebruikt, in de toekomst moet dat oplopen tot negentig procent. DSM verwerkt al gebruikte kunststof bumpers van Volkswagens en Audi's, waarna er door de fabrikanten weer nieuwe bumpers van worden gemaakt. Daarnaast studeert DSM zelf op hergebruik van ingezameld plastic. Maar als kringloop plastic goedkoper blijkt dan nieuw, zaagt de kunststoffenfabrikant de poten onder zijn eigen stoel vandaan, en als het kringloopplastic duurder uitvalt, is dat evenmin aantrekkelijk. Statiegeld op autowrakken kan misschien uitkomst bieden.