Haags vervoerbedrijf wil geen conducteurs

DEN HAAG, 23 nov. - De HTM ziet niets in de terugkeer van de conducteur op de tram. 'Een conducteur op een moderne snelle tram van 30 meter lengte met vijf deuren is onrealistische nostalgie', liet het Haagse vervoersbedrijf gisteren in een verklaring weten.

Bij het huidige aantal HTM-trams zijn voor de conducteursfunctie 600 personeelsleden extra nodig, zo heeft het bedrijf becijferd, terwijl het nu 2100 medewerkers in dienst heeft. De te verwachten baten staan volgens de HTM in geen verhouding tot de kosten. In de drukke spitsuren zou de conducteur nauwelijks aan zijn werk toekomen en op de rest van de dag is hij eigenlijk niet nodig, aldus het gemeentelijk vervoerbedrijf.

Minister Maij-Weggen (verkeer) stelde vorige week in de Tweede Kamer de terugkeer van de conducteur voor en meende dat daarvoor de tarieven van het openbaar vervoer met 11/2 procent extra zouden moeten worden verhoogd. De minister hield bij die gelegenheid, tot ongenoegen van een royale meerderheid in de Kamer, vast aan de tot 100 gulden verhoogde boete voor zwartrijden, hoewel de kantonrechters hebben aangekondigd slechts 65 a 70 gulden als straf te zullen vonnissen. Daardoor is het voor zwartrijders lonend de boete niet in de tram te betalen, maar de zaak bij de rechter te laten voorkomen.

De HTM verwacht van de overheid een consistent beleid en doet daarom - net als de Tweede Kamer - de suggestie de boete bij directe betaling terug te brengen tot 50 gulden (tot voor kort was dit bedrag 25 gulden) en bij betaling binnen zeven dagen 100 gulden te vragen. In dit laatste geval wordt de zwartrijder als alternatieve mogelijkheid de aanschaf van een kwartaalabonnement aangeboden.

Intussen treft de HTM voorbereidingen om als derde stap een incasso-procedure te beginnen. Een incassobureau gaat dan bij de wanbetaler langs om de boete alsnog te innen. Lukt ook dat niet, dan wordt Justitie ingeschakeld.

Om het zwartrijden te voorkomen wil de HTM op knooppunten van het openbaar vervoer (zoals het centraal station) een gesloten instapsysteem creeren, waardoor niemand zonder plaatsbewijs het perron op kan. Andere maatregelen die de HTM wil doorvoeren: 's avonds het instappen beperken tot bij de bestuurder, op drukke haltes kaartautomaten plaatsen en de controlemedewerkers vaker in de trams laten verschijnen.