Drie tijdschrift-uitgeverijen weigeren bontadvertenties

LEEUWARDEN, 21 nov. De uitgeverijen De Geillustreerde Pers, VNU en Spaarnestad plaatsen geen advertenties meer voor bont. Het advertentie-acquisitiebedrijf Admedia heeft in overleg met de uitgeverijen besloten niet meer te bemiddelen voor adverteerders van het Bontinstituut, de belangenorganisatie van bonthandelaren.

Admedia regelt de advertenties van 31 tijdschriften, waaronder Libelle, Cosmopolitan, Marie Claire en Nouveau. Het Bontinstituut wilde in deze bladen enkele paginagrote advertenties plaatsen. Deze zijn geweigerd. Volgens A. Visser van Admedia is het besluit 'opmerkelijk' omdat bont geen verboden produkt is. De uitgeverijen besloten tot het weigeren van bontadvertenties naar aanleiding van reacties van lezers die zich stoorden aan de advertenties. Directeur J. C. Scheffer van de Geillustreerde Pers verklaart dat het om een 'principiele zaak' gaat. 'We derven advertentie-inkomsten, maar indirect werkt zo'n besluit commercieel, omdat je je iets van je lezers aantrekt.' Woordvoerder R. Haarman van het Bontinstituut betreurt het besluit. 'Maar er zijn nog genoeg bladen waar we wel terecht kunnen.'

Een woordvoerster van Bont voor Dieren is blij met de boycot. 'Het is een unicum dat er op principiele gronden een advertentie wordt geweigerd.' Bont voor Dieren start deze week een actie om de twee bladen die nog wel bont-advertenties opnemen, Avant Garde en Elegance, te bewegen deze voortaan ook te weigeren.