Onderzoek NS naar toename van defecten aan spoorwegmaterieel

UTRECHT, 20 nov. De Nederlandse Spoorwegen gaan onderzoeken wat de oorzaken zijn van het toenemend aantal defecten aan treinen en spoorwegmaterieel. Dat heeft een woordvoerder van de NS gisteren desgevraagd meegedeeld.

Treindefecten en wissel- en seinkaststoringen hebben het treinverkeer de afgelopen weken verscheidene keren gedurende enige uren ontwricht.

Gebleken is dat de uitbreiding van het treinenpark en de aanpassingen aan de infrastructuur de kans op vertragingen hebben vergroot, aldus de woordvoerder. Binnenkort gaan de Spoorwegen de recente technische problemen evalueren om uit te zoeken of het gaat om incidenten of defecten van structurele aard.

Vanmorgen ondervond een deel van het treinverkeer tussen Utrecht en Rotterdam korte tijd vertraging als gevolg van een defect aan een intercitytrein uit het noorden. Gistermorgen liep het treinverkeer op de lijnen Utrecht-Den Haag en Utrecht-Rotterdam vertragingen op door een wisselstoring bij Gouda en een defect aan een intercity-trein vlak buiten Utrecht. Vorige week donderdag werd het verkeer ernstig verstoord door een defecte locomotief op het traject Utrecht-Gouda, terwijl tegelijkertijd een stroomstoring tussen Apeldoorn en Amersfoort overlast veroorzaakte. Sommige vertragingen liepen op tot zestig minuten.

Sinds de nieuwe dienstregeling op 2 juni inging rijden in Nederland vijftig extra intercity-treinen om de groeiende stroom reizigers beter te spreiden. Volgens de woordvoerder is de huidige infrastructuur daar nog niet op berekend. 'We zijn volledig uit onze jas gegroeid en proberen er het beste van te maken. De knooppunten zijn bekend: Utrecht, Gouda, Rotterdam-Dordrecht, Noord-Holland-noord en de Gooilijn. Daar hoeft maar iets fout te gaan en het treinverkeer in de hele regio loopt vertraging op. Maar op al die punten wordt het spoornet momenteel verbeterd. Dat heeft alleen tijd nodig.'

Ook het grotere aantal dubbeldekstreinen sinds oktober rijden daarvan 75 treinstellen legt het spoornet beperkingen op. 'De in- en uitstaptijd van deze treinen is groter omdat er meer mensen in kunnen', aldus de woordvoerder. 'Die dubbeldekstreinen kunnen niet zo maar in de dienstregeling worden ingepast.' Verder is het in deze tijd van het jaar gebruikelijk dat vertragingen (mede) ontstaan door vallend gebladerte. 'De rails zijn wat gladder dan anders, dus kan een machinist moeilijker plotseling remmen. Hij moet zijn snelheid daardoor aanpassen, wat voor alle treinen enige vertraging kan opleveren'.

Volgens een woordvoerder van de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) is het mogelijk dat de NS te maken krijgt met de gevolgen van de bezuinigingen die de Spoorwegen enkele jaren geleden afkondigden. 'Ik denk dat hun beleid van 'Snoeien om te groeien' wel enige invloed heeft op de vertragingen en storingen die wij nu zien', aldus de woordvoerder. 'Er is destijds bezuinigd op onderhoud om meer geld te kunnen besteden aan uitbreidingen. Ik denk niet dat het gevaarlijk wordt in de trein, maar een deel van deze storingen kunnen vermoedelijk wel daardoor worden verklaard.'

De Nederlandse Spoorwegen ontkennen dat er een verband bestaat tussen de bezuinigingen en het groeiende aantal storingen en defecten. Binnendijk: 'Wij hebben er altijd voor gezorgd dat de veiligheid van het treinverkeer bovenaan staat. Op onderhoud van treinen is nooit bezuinigd.'