Japanse auto-import weren

PARIJS, 20 nov. De Franse regering heeft de Europese Gemeenschap gevraagd de Europese automarkt tot het jaar 2000 tegen importen uit Japan te beschermen. Volgens het Franse economische dagblad 'Les Echos' heeft de Europese Commissie een memorandum daarover van Parijs ontvangen.

In het memorandum wordt om een overgangsperiode gevraagd van zeven jaar vanaf 1993, wanneer de Europese binnenmarkt totstand komt. De Japanners zouden volgens de Franse regering wel hun aandeel mogen nemen in de groei van de Europese automarkt. Bovendien hoeven van Parijs de in Europa gebouwde Japanse modellen niet als importauto's te worden aangemerkt.

De Franse regering spreekt zich niet uit over de omvang van het Japanse marktaandeel. Zij verlangt wel dat de marktaandelen in de verschillende EG-landen nauwlettend in het oog worden gehouden. En de Japanse markt moet worden geopend voor Europese produkten. De Franse premier Rocard noemde onlangs als voorbeeld de aankoop van Airbus-vliegtuigen door Nippon Air.

De Franse regering gaat in haar eisen minder ver dan de Franse auto-industrie. De topman van Peugeot, Jacques Calvet, stelde vorige maand voor de Japanners gedurende tien jaar (vanaf 1993) een import-quotum van tien procent van het marktaandeel (nu 11 procent) aan de Japanners op te leggen. Bovendien zou het aantal in Europa geproduceerde Japanse auto's omlaag moeten. EG-commissaris Bangemann noemde onlangs een overgangsperiode van vijf jaar. Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft een tweede joint venture op gericht in China. VW investeert 600 miljoen D-mark en neemt een belang van 40 procent. In 1996 moet een produktie worden bereikt van 150.000 auto's (type Golf/Jetta)