Studiegroep Sadomasochisme bestaat twintig jaar; Overgave als mooiste moment

Een man in een mat glanzende lange rubberen jas loopt enigszins aristocratisch rond. Een vrouw met ontblote borsten met door iedere tepel een ringetje gestoken zit bevallig op een krukje. Twee mannen in leren broeken, waarbij de bilpartijen olijk bloot zijn gehouden, staan in een kraampje met leerartikelen. Een vrouw in een leren rokje en met laarzen tot aan haar lies past een leren corselet.

Afgelopen zaterdag werd in het wijk- en dienstencentrum De Baten te Nieuwegein op een manifestatie en ontmoetingsbijeenkomst het twintigjarig bestaan van de Vereniging Studiegroep Sadomasochisme (VSSM) gevierd.

Veel licht geurend zwart leer. Petjes, stiletto-naaldhakken, net-nylons en leren halsbanden afgezet met glanzend, blank staal. En kraampjes met attributen en informatiemateriaal over de meest uiteenlopende stromingen binnen het sadomasochisme (SM). Informatie over spanking, fetisjisme, bondage, pijn, piercing, fist-fucking, urolagnie, coprolagnie en nursing.

Voor de buitenstaander onbegrijpelijke en wellicht beangstigende begrippen. Maar voor de liefhebber zijn het doodnormale zaken die bij het seksuele verkeer horen. 'Heeft u nog van die tepelklemmen met drie kettinkjes er aan?'

Nederland telt, zo luiden althans de schattingen, 30.000 liefhebbers. Maar lang niet iedereen komt er voor uit. De VSSM heeft slechts 500 van hen in de vereniging georganiseerd. Naast de VSSM bestaan nog vier kleinere verenigingen met soortgelijke doelstellingen en belangstelling. Het was dit weekeinde voor de eerste keer in Nederland dat de vereniging zich op deze manier en op een dergelijke schaal presenteerde.

Volgens R. Franken en J. Messemaker van de vereniging is SM in de Nederlandse samenleving in de afgelopen twintig jaar iets meer geaccepteerd geraakt. 'Dat komt ook door de mode. Tegenwoordig is de kleding weer uitdagender en mag er meer', zegt Messemaker.

'SM'ers zijn hele normale mensen die zich in hun sexspel tijdelijk dominant of onderdanig willen opstellen. Het is daarbij een kwestie van vertrouwen, veiligheid en vrijwilligheid. Als deze 'drie v's' niet meer aanwezig zijn, is het geen SM meer en moet je er mee ophouden', zegt Franken die haar speciale sexbeleving als een hobby beschouwt.

Een hobby die zonodig goedkoop kan worden beoefend. 'Voor een zweepje moet je niet in een sexwinkel zijn maar op de sportafdeling van V en D. Daar is een rijzweepje drie maal zo goedkoop. Daarnaast kan je gebruik maken van allerlei huis-, tuin- en keukenattributen zoals wasknijpers en een plumeau', aldus Franken. 'Ik had vroeger een vriendin en die hield alleen maar van spanking. (billekoek). Dat was dus heel goedkoop. Maar ook voor bondage kun je met katoenen touw, dat je voor 1,10 gulden de strekkende meter in de zeilmakerswinkel koopt, zeer voordelig uit de voeten. Geen nylon touw, want dat snijdt te veel in het vlees.'

Tenslotte kent de vereniging de werkgroep 'alternatief creatief' (WAC), waar gelijkgestemden in groepsverband zelf attributen van leer maken. Een soort SM-knutselavond.

De vereniging fungeert als trefpunt en ontmoetingsplaats en wil het taboe van SM doorbreken door het organiseren van voorlichtingsavonden en het uitgeven van het maandblad Kerfstok. Dat het daarin aardig slaagt, mag blijken uit de contactadvertenties in de dagbladen waarin meer en meer om slavinnen en/of meesteressen wordt gevraagd.

Voor de bijeenkomst en info-markt van afgelopen zaterdag was grote belangstelling. Zeker 500 mannen en vrouwen uit binnen- en buitenland zagen 's middags een optreden van een fakir en flaneerden langs de dertig kraampjes. De man in de lange rubberen jas toonde trots zijn nieuwe aanwinst aan bekenden: een strak gespannen rubberen paraplu. Kijken en bekeken worden. Want SM heeft ook veel met voyeurisme en exhibitionisme te maken. De blikken van de aanwezigen maakten dat duidelijk: wie ben je? Maar vooral ook: wat ben je en wil je mij?

Naarmate de middag vorderde verdwenen de remmingen en werd de sfeer zwoeler. Twee jonge mannen lieten zich vastbinden aan een ingewikkeld hekwerk en twee anderen hanteerden de zweepjes. Met zachte en harde tikken werden de billen van de slachtoffers beroerd. Niemand die er van op keek.

Niets is te dol. 'Voor mij is het mooiste moment als ik in de ogen van de masochist de overgave zie', zegt Messemaker. 's Avonds was er een groot feest met live-shows en dans. Alle kaartjes waren uitverkocht.

    • Henk Kool