Oorlogsmaterieel VS opeens bij grens Venlo

ROTTERDAM, 19 nov. Totaal onverwachts, voor zowel het Nederlandse leger als de Nederlandse Spoorwegen, stond zaterdagavond plotseling een trein met Amerikaans legermaterieel voor de grens bij Venlo. Pas vanavond werd de eerste trein met Amerikaans materieel, dat op weg is vanuit Duitsland via Rotterdam naar Saoedi-Arabie, verwacht.

Zondag, kort na het middernachtelijk uur, wisten de NS een gaatje in de dienstregeling te vinden waarop de trein met de bijna 200 vrachtwagens zijn weg kon vervolgen. 'De grootste militaire transportoperatie uit de Amerikaanse geschiedenis', zoals de Amerikanen zeggen, had een aanvang genomen.

Het gaat om vele honderden tanks, rupsvoertuigen, enkele duizenden wielvoertuigen en een paar honderd containers. Het transport staat onder leiding van het in Capelle aan den IJssel gevestigde Amerikaanse 'Military Traffic Management Command' en wordt ondersteund door het Nederlands Nationaal Territoriaal Commando. De eerste trein kwam zondagmorgen op het terrein van het overslagbedrijf ECT in de Rotterdamse Beatrixhaven binnen rollen. In totaal zullen de komende weken nog zo'n 150 treinen volgen. Nederlandse dienstplichtigen, Amerikaanse militaire politie en mensen van de havenbeveiligingsdienst hebben het gebied hermetisch afgesloten. Toegang is alleen mogelijk onder begeleiding van militair personeel.

Op het terrein zijn 63 Amerikanen van de 1185ste haven-transporteenheid gestationeerd die bekwaam zijn in grote vervoersoperaties. In het Rotterdamse Novotel zijn zowel Amerikaanse als Nederlandse legervoorlichters neergestreken. Onder hen dienstplichtigen, maar ook Nederlandse reservisten. Zo ook H. Scholten die in het dagelijks leven voorlichter is op het ministerie van verkeer en waterstaat. Hij kreeg afgelopen donderdag plotseling te horen dat hij zich vanochtend in uniform in het hotel moest melden.

Pag. 3: Ontzag voor grote operatie overheerst

In het Rotterdamse Novotel lopen Amerikaanse en Nederlandse militairen sinds vanochtend broederlijk door elkaar. Een deel van de receptiewerkzaamheden is door het leger overgenomen. Grote, stoere Amerikaanse mannen in groen-bruine camouflagepakken steken af tussen de 'normale' gasten van het hotel.

In totaal zijn drie verdiepingen van het hotel door de militairen afgehuurd. 'Ik had een vervelender plek kunnen treffen', zegt H. Scholten die hier als reservist voor de komende drie weken is ingekwartierd.

Ter ondersteuning van de samenwerking tussen de Amerikanen en de Nederlanders staan op de tafeltjes Nederlandse en Amerikaanse vlaggetjes. Vrouwelijke soldaten in uniform serveren koffie. Langzaam druppelen de eerste journalisten binnen die informatie willen over het Amerikaanse transport van legeronderdelen over Nederlands grondgebied naar Saoedi-Arabie.

Het ontzag overheerst voor de enorme operatie die in relatief kort tijdsbestek door de Amerikanen moet worden uitgevoerd. 'Voor dit soort operaties liggen de draaiboeken klaar', zegt dienstplichtig militair S. Keulen. 'Maar het blijft een gigantische klus. De Amerikanen nemen het allemaal uiterst serieus en zij verwachten dat dit voor hen het definitieve vertrek uit Europa is.'

De afhandeling van de ongeveer 150 transporttreinen en de overslag in twintig gigantische Amerikaanse transportschepen in de Rotterdamse haven zal ongeveer drie weken in beslag nemen. Het eerste schip, het marineschip Algol, ligt reeds afgemeerd. In dit schip kunnen naar schatting 900 legervoertuigen worden getransporteerd.

Mogelijk worden ook rij-op-en-rij-af-schepen uit Saoedi-Arabie voor het transport over zee ingeschakeld. Waarschijnlijk zal vandaag nog met het laden worden begonnen. Maar al het materieel wordt eerst van de treinen geladen en op de pieren geparkeerd. Daar wordt alles van een sticker met een streepjescode voorzien om vervolgens met een 'leespen' te worden geregistreerd in de computer. Op die manier kan een laadplan worden gemaakt en is bovendien in een oogopslag te zien waar welk voertuig zich bevindt.

Voor het transport zijn tijdelijk 500 Amerikanen in Nederland gelegerd. Het grootste gedeelte is op het militaire vliegveld Ypenburg nabij Den Haag gestationeerd. De rest 'logeert' tijdelijk op het vliegveld Valkenburg bij Leiden.