Arrestatie van Mr. Publicity schokt Franse voetbalwereld

PARIJS, 19 nov. De Franse voetbalwereld is opgeschrikt door een financieel schandaal dat verstrekkende gevolgen kan hebben voor een aantal eerste-divisieclubs, en mogelijk zelfs voor de Franse voetbalbond. Jean-Claude Darmon, een 49-jarige zakenman, die al vele jaren lang de televisie- en reclamecontracten afsluit voor de bond en een groot aantal clubs, wordt ervan verdacht de centrale figuur te zijn in een omvangrijk zwart-geldcircuit.

Darmon, die zich mag verheugen in de bijnaam van Mr. Publicity, werd vorige week gearresteerd, twee dagen verhoord door een rechter van instructie in Marseille, en vrijdagmiddag op vrije voeten gesteld na betaling van een borgsom van een miljoen franc (circa 330.000 gulden).

De verdenking is gerezen dat Darmon hoofd van een zakelijk imperium met een geschatte omzet van circa 170 miljoen gulden in 1989 via vijftien schaduw-bv's en vervalste rekeningen de 'zwarte kassen' van een nog onbekend aantal clubs heeft gespekt. Het bestaan van de bv's werd vorige week onthuld door een van Darmons medewerkers, die werd verhoord over een zwart-geldaffaire bij de voetbalclub Toulon.

Darmon zou in 1986 via een ingewikkelde constructie 286.000 franc (bijna 125.000 gulden) in de zwarte kas van Toulon hebben gestort. De club putte daaruit om drie contractspelers, Pardo, Casoni en Olenta van een belastingvrij extraatje te voorzien. Daarbij ging het, volgens de president en de manager van de club, in totaal om bedragen van bijna 200.000 tot 330.000 gulden.

Vooralsnog is dit het enige strafbare feit waarvan Darmon wordt verdacht, maar de Franse pers verwacht meer onthullingen. Darmons onderneming SEP (Societe d'Edition et de Publicite) zou vorig jaar in totaal 13 miljoen franc (ca. 4,3 miljoen gulden), via valse fakturen hebben 'omgeleid'. Zo is er sprake van een illegale storting van 200.000 gulden ten bate van de voetbalclub Nice.

De arrestatie van Darmon sloeg in de Franse voetbalwereld in als een bom, omdat hij niet alleen de publicitaire belangen van vijftien eerste-divisieclubs behartigt, maar ook de 'handelspromotie' voor de nationale voetbalbond en de nationale Liga verzorgt. Met andere woorden: over televisierechten, shirtreclame en de reclameborden langs de voetbalvelden beslist Darmon, die dan ook wel de 'echte baas' van het Franse voetbal wordt genoemd.

Darmon is op dezelfde manier ook actief in de wereld van rugby, wielrennen en basketbal, hij is mededirecteur van het Parijse station Parc des Princes en is aandeelhouder van het Lenin-stadion in Moskou. Hij heeft maar een tegenstander in de voetbalwereld, de zakenman Bernard Tapie, die eigenaar is van de kampioensploeg Olympique Marseille en die de diensten van Mr. Publicity niet nodig heeft.

De meeste Franse eerste-divisieclubs die van de zakelijke talenten van Darmon afhankelijk zijn, verkeren in financiele moeilijkheden omdat ze al jarenlang de tering niet naar de nering hebben gezet. Absolute koploper is Bordeaux, de club waar Wim Kieft actief is, dat maar liefst 80 miljoen gulden te kort komt. Dat werd vrijdag bekendgemaakt door de bejaarde burgemeester Chaban Delmas van Bordeaux die zijn club te hulp wil komen, alleen is nog niet duidelijk hoe.

De voetbalclub Toulon komt volgens de burgemeester van deze havenstad bijna 24 miljoen gulden te kort. Het bescheiden Brest Armorique, dat in juni 20 miljoen gulden rood stond, is aan een faillissement ontsnapt. De club kon doorgaan dank zij een lening van 17 miljoen gulden waarvoor de gemeente zich gedeeltelijk garant heeft gesteld.

    • Jan Gerritsen