Vliegregels 2 (slot)

Vorige keer bespraken wij het bedrag dat u kunt beuren als u vrijwillig uw plaats afstaat op een Amerikaans luchtvaarttraject (loven en bieden), en als u onvrijwillig achterblijft (100 tot 200 procent van het enkele reistarief).

Nu de bagage. Er raakt relatief weinig weg, maar u moet toch maar een label aan uw hengsel hangen, voor de zekerheid. Mocht u 's avonds ergens aankomen zonder koffer en er zijn nog latere vluchten op dat traject, waarschuw dan, na de aangifte, dat men uw koffer niet om half vier 's nachts bij uw hotelkamer aflevert, maar geef een tijd aan die u convenieert. Pak de koffer in ieder geval zo in dat u niet voorgoed onthand bent.

Kijk, die tandenborstel, daar gaat het niet om, maar geen foto's, manuscripten, juwelen, geld of andere papieren die u ongaarne kwijt bent. Ook handig is een flink uiterlijk kenteken, zeg eens wat, een gele cirkel bijvoorbeeld, op de koffer aan te brengen voordat hij opgegeten wordt door de lopende band-fabriek. Misschien kunt u het uitbreiden met een labeltje met het telefoonnummer waar u te bereiken bent na aankomst. In ieder geval zelf goed weten hoe de koffer eruit ziet. Wees ook niet boos als de geuniformeerde die uw vermissingsverhaal heeft aangehoord, u meevoert naar de band waarop uw koffer volgens uw opgave niet ligt. Dit staat in zijn voorschriften en je zal de zenuwachtige dames de kost geven die met hun neus gekeken hebben.

Zijn bij teruggave uw sloten gebroken of geopend, kijk dan meteen of alles er nog in zit en bericht diefstal ook weer meteen aan de maatschappij.

U dient te weten dat breekbare spullen niet in de koffer horen, omdat die soms een metertje of meer naar beneden valt. De label met de drie letter-code en het vluchtnummer die aan uw bagage bevestigd wordt behoort te kloppen kijk daar dus even naar bij het inchecken. En haal oude labels van uw koffer voordat u hem inlevert, om verwarring te voorkomen.

Bij verlies krijgt u, in Amerika, hooguit 1250 dollar. Is uw koffer meer waard dan kunt u dat bij vertrek aan geven onder het motto 'excess valuation', maar dit is niet altijd mogelijk. Zij kunnen het weigeren. Op internationale vluchten geldt de Warsaw Convention: 250 Franse goudfranken, wat dat ook moge zijn, per kilo.

Hoewel sommige luchtvaartmaatschappijen betalen voor schade aan koffers, weigeren andere weer omdat uw koffer volgens hun mening bestand moet zijn tegen de lopende band. Hetzelfde geldt voor de inhoud, vooral als er geen uiterlijke schade is. Bij grote claims dient men een nauwkeurig lijstje bij te houden met tijden, wie men sprak van de maatschappij en kopieen van ingevulde formulieren.

En als u met 'natte' batterijen, aerosol-cleaners, vuurwerk of niet geinstalleerde pacemakers reist, kunt u vijf jaar gevangenisstraf krijgen. Denk er ook aan dat er in uw bagage geen lucifersdoosjes mogen zitten.

Nu roken.

In de VS moet de luchtvaartmaatschappij op vliegtuigen met meer dan dertig stoelen (ook op charters) een niet-roken stoel voor u hebben, indien u op tijd hebt ingecheckt. Dit geldt niet voor 'stand by'-passagiers.

Als dat nodig mocht zijn moet het niet-roken gedeelte op uw verzoek worden uitgebreid om u die rookvrije stoel te geven. Zij hoeven u echter niet naast uw reisgezel te plaatsen of aan het raam of het gangpad. Het cabinepersoneel is gehouden om andere passagiers in het niet-roken gedeelte te weerhouden van roken. N. B. sigaren en pijp mogen nergens. Rook die overwaait uit het rookgedeelte valt buiten de aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.

Let op: er mag helemaal niet gerookt worden als het toestel op de grond staat, als de ventilatie niet goed functioneert en, sinds dit jaar, op alle lijndiensten in de Verenigde staten (behalve op non-stopvluchten naar Alaska of Hawaii die langer duren dan zes uur). En er mag ook niet gerookt worden op Amerikaanse diensten op Puerto Rico en de Amerikaanse Virgin Eilanden. Deze regels gelden evenzeer voor buitenlandse lijndiensten die tussen twee of meer Amerikaanse steden vliegen.

Het cabinepersoneel is zelfs gerechtigd om u, wanneer u weigert uw sigaret, pijp of sigaar te doven, aan uw stoel te bevestigen met handboeien. Vervolgens kan men u op de dichtstbijzijnde luchthaven neerzetten, ook al staat die stop niet in het vliegschema aangegeven, en daarna een schadeclaim tegen u indienen voor de extra brandstof, de verlengde duur van de vlucht en de afhandelingskosten op het bedoelde vliegveld. U mag dan blij zijn als zij uw identiteit voor de andere passagiers verborgen houden want de kans is groot dat u ook van hen een schadeclaim krijgt vanwege de verloren tijd, gemiste afspraken etc.

U bent, kortom, voorgoed geruineerd.

Maar u leeft iets langer, wellicht, want het is een goede manier om van het roken af te komen.