Zweedse Volvo zit in de rode cijfers

STOCKHOLM, 16 nov. Het Zweedse autoconcern Volvo zit in de rode cijfers. Het heeft over de eerste negen maanden van dit jaar een onverwacht verlies geleden van 193 miljoen kroon.

Vorig jaar behaalde het concern over de eerste negen maanden nog een winst van 6,17 miljard kroon.

De winst daalde in de eerste negen maanden van dit jaar met 63 procent tot 2,26 miljard kroon (678 miljoen gulden), maar omdat Volvo saneringskosten van 2,45 miljard Zweedse kroon ten laste van het resultaat heeft gebracht, rolt er een verlies van 193 miljoen kroon (58 miljoen gulden) uit de bus.

De omzet van het concern verminderde met vijf procent tot 62,44 miljard kroon (18,8 miljard gulden). De personenwagens en vrachtauto's van Volvo worden vooral verkocht in Zweden, Groot-Brittannie en de Verenigde Staten. Deze drie markten kenden in de eerste drie kwartalen van dit jaar weinig of geen groei, aldus Volvo. Verder bestaat er een flinke produktie-overcapaciteit op de markt en dat zet de prijzen onder druk.

De leiding van het concern toonde zich zeer kritisch ten opzichte van het investeringsklimaat in Zweden. 'Volvo kampt in Zweden met een flink kostennadeel. Dat wordt niet gecompenseerd door stijgende produktiviteit. Dat is, samen met de zeer hoge rentetarieven, een grote handicap ten opzichte van de concurrentie. Wij zien dan ook geen mogelijkheden om investeringsprojecten uit te voeren in Zweden behalve als zij absoluut noodzakelijk zijn.'

Volvo heeft maatregelen aangekondigd om de kosten drastisch te drukken en de produktiviteit te verhogen. Volvo had al eerder bekendgemaakt dat het 5000 banen wil schrappen.

Volgens Volvo-topman Christer Zetterberg bevindt het concern zich midden in een periode van 'intensieve produktontwikkeling' die dit jaar meer dan zeven miljard kroon kost. Als Volvo een deel van deze kosten had gekapitaliseerd zou zouden de berijfsresultaten in de eerste negen maanden aanzienlijk beter zijn geweest en de auto-sector een winst hebben laten zien, aldus Zetterberg.

Volvo en het Franse autoconcern Renault, dat ook in de problemen verkeert, hebben dit jaar besloten te fuseren. Beide concerns lijden onder teruglopende autoverkopen, hoge kosten en lage produktiviteit. Volvo kampt ook met problemen in zijn sector vliegtuigmachines.