Foto

ROTTERDAM In hun lunchpauze assisteren 67 Rotterdamse ambtenaren bij de leesles op drie Rotterdamse scholen met veel buitenlandse leerlingen. Zo telt de Valentijn-basisschool 230 leerlingen, waaronder slechts tien van Nederlandse ouders. De drie scholen hadden te weinig 'leesmoeders'; de ouders van deze kinderen zijn vaak ongeschikt door taalachterstand. Het merendeel van de buitenlandse kinderen heeft leesproblemen. Toen de Rotterdamse ambtenaar C. Verschoor van de Dienst Volkshuisvesting hiervan hoorde, verstuurde hij tweeduizend brieven naar collega's. Nu leidt hij met collega's iedere week een half uur voorleesbeurten van kleine groepjes leerlingen. Op de Valentijnschool leest het Marokkaanse jongetje Ali Afanich (10) moeizaam een bladzijde uit het boek. Nauwkeurig volgt zijn vinger de tekst. Als hij ophoudt, vraagt de leesmeester tegenover hem: 'Wat betekent 'op zijn kop zetten'?' Ali probeert: 'Klimmen? Dat je weggaat?'. Buitenlandse kinderen hebben moeite met specifiek Nederlandse begrippen, weten de ambtenaren. 'Strijkijzer of 'een streeltje over je wang', dat moet je uitleggen, ' zegt Verschoor. Leerkracht G. Leuver is enthousiast over het initiatief, dat voorlopig tot volgend jaar juni duurt: 'Het maakt nogal uit of je in je eentje op 24 leerlingen toeziet, of met zijn vijven. De klas is rustiger. De kinderen lezen meer en zullen sneller vorderingen maken.' (Foto NRC Handelsblad/ Chris de Jongh)