Een dansfestival van illustere onbekenden

Vooruit-Zicht 90. Gent, St.-Pietersnieuwstraat 23. 16 t/m 24 nov. Inl. 09-3291238201. Jonge artiesten ontdekken: dat is de artistieke koers van het Gentse Kunstencentrum Vooruit, zoals die al enkele jaren wordt uitgestippeld door directeur Daan Bouwens. Het mini-festival Vooruit-Zicht 90 lijkt volkomen te passen in dat beleid. Vanaf morgen treden in Gent toneelspelers en dansers voor het voetlicht die allemaal gemeen hebben dat ze in Vlaanderen illustere onbekenden zijn.

Zo is er bij voorbeeld Rafael Djaim die met zijn vijfkoppige Compagnie 'Resurgences' brengt, een dansvoorstelling die nauw aanleunt tegen het theater. Rafael Djaim, een choreograaf van Spaans-Arabische afkomst die dit jaar in het Zuidfranse Nimes als 'createur en residence' werkt, toont in 'Resurgences' een bonte stoet figuren: een gekruisigde Christus, schoolmeisjes, geknevelde gevangenen en flageillanten duiken op in een decor dat verwijst naar Gaudi's Sagrada Familia, de bekende kathedraal van Barcelona. In die Catalaanse stad klopt op dit moment volgens kenners het hart van de jonge Spaanse dans. Een exponent daarvan is Juan Carlos Garcia, de stuwende kracht achter de groep Lanonima Imperial. Carlos Garcia is een epigoon van de Spaanse dansgoeroe Cese Gelabert en heeft in zijn werk vooral aandacht voor de verhoudingen tussen tijd en beweging.

'Kairos', de titel van zijn jongste werkstuk, is Grieks voor de juiste maat, het juiste moment en zit vol symbolen en geometrische figuren die zowel verwijzen naar het ideeengoed van de Renaissance als naar de archetypische man-vrouw-relatie. Uit Cardiff (Wales) liet Daan Bouwens twee avant-garde groepen overvliegen. Earthfall Dance bestaat uit drie danseressen die studeerden aan de London School of Contemporary Dance. Samen met regisseur Jim Ennis maakten ze 'Nomads', waarin indrukken uit diverse tijden en culturen in een beelden-collage samenkomen. Simon Thorne en Philip Mackenzie richtten in 1983 de groep Man Act op en werken sindsdien aan 'Trilogy', een dansperformance waarin ze proberen na te gaan waarom tederheid en liefde vaak minder voorkomen in de mannenwereld dan agressie en geweld. De andere vier produkties die op Vooruit-Zicht 90 gespeeld worden, zijn van Belgische makelij, ook al maken de titels dat niet meteen duidelijk. 'The Secret Presences of Exi-Nai-Po' is de tweede produktie van Yurgen Schoora, gemaakt in opdracht van Vooruit. 'Cante Jondo' is een voorstelling gemaakt door de Luikse schrijfster en actrice Brigitte Kaquet. Met tekst, video-beelden, en elektronische muziek evoceert Kaquet de effecten van het verlies van een geliefde. Een eeuwenoud thema staat centraal in de gloednieuwe choreografie van het duo Ria de Corte en Hugo Moens: 'De kasteelvrouwen' gaat over mannelijke fantasieen over vrouwen. Tenslotte is in Gent 'Nous ne sommes jamais alles a New York' van de Luikse groep Mezza Luna te zien, een reeks verwarrende beelden en situaties, waarvan de enscenering herinneringen oproept aan het werk van Tadeusz Kantor en het Odin Theater.