Pronte Bruijs struikelt bijna over de variatie

Voorstelling: Gepeperd, solo door Joke Bruijs, begeleid door Wouter de Koning en Hans Stoop. Samenstelling en regie: Fred Florusse. Gezien: 13/11 in Cultureel Centrum, Amstelveen.

Joke Bruijs heeft zich, zegt ze in haar nieuwe solovoorstelling, jarenlang moeten handhaven in een mannenwereld. Ze heeft er een pronte, uitdagende houding aan overgehouden, met een onmiskenbaar Rotterdamse intonatie als ze praat, en een zangstem die veel aankan. Van recenter datum dateert de durf ook ingetogen te zijn en tussen twee uitbundige nummers een sober liedje te zetten, zonder dat het detoneert of ongeloofwaardig wordt. In haar twee vorige soli liet ze al zien waartoe ze in staat is, nu zet ze de volgende stap.

Gepeperd, het nieuwe resultaat van haar samenwerking met cabaretregisseur Fred Florusse, is opgebouwd uit conferences en liedjes waarin het vaak over mannen gaat. Over hun agressie bijvoorbeeld, en over hun door de Golf-crisis aangewakkerde neiging om soldaatje te spelen ('Soldaat te zijn in Nederland/ is dromen van een wereldbrand'). Haar eigen verhaal zit in enkele jeugdherinneringen, een paar tedere chansons, in haar afkeer van sommige vrouwentypes en in een tirade tegen het krijgen van kinderen culminerend in een hilarische, kindonvriendelijke versie van Willy Alberti's smartlap De glimlach van een kind. In die conferences vertoont ze een kordaat soort naturel, de liedjes lopen uiteen van wulps tot minutieus, van aanstekelijk tot bijna breekbaar. Florusse heeft daartoe zichzelf en anderen onder wie de vindingrijke Jaap Bakker geinspireerd tot een rijkdom aan nieuw tekstmateriaal. De meeste muziek is van toetsenist Wouter de Koning; hij en gitarist Hans Stoop begeleiden de voorstelling stijlvast en met flair.

Voor zover ik kritiek heb, is het dit: soms leiden de snelle wisselingen van stemming en sfeer ertoe, dat een nummer te abrupt uit de lucht komt vallen en te bruusk weer verdwijnt. Bruijs kan die vlugge variatie met gemak aan, maar dat had ze al eerder aangetoond. Wat mij betreft was het niet meer nodig geweest haar veelzijdigheid met zoveel nadruk te bewijzen.