Henk Smit subliem in Falstaff door Forum

Voorstelling: Falstaff van G. Verdi door Opera Forum o.l.v. Gabriele Bellini. Met o.a.: Henk Smit, Elia Padovan, Ramon Vargas, Nico Schaap, Kathleen McCalla, Andrea Rost, Deborah Beronesi, Joke de Vin, Henk Kreukniet, Lieuwe Visser en Enrique Pastoor. Decor en kostuums: Heidrun Schmelzer; regie: Friedrich Meyer Oertel. Gezien: 9/11 Twentse Schouwburg Enschede. Herhalingen: t/m 8 /12 in het land; 25/11 Rotterdam; 27/11 Utrecht.

Henk Smit, Nederlands beste zanger, breidt met de vertolking van de titelrol in de nieuwe Forum-produktie van Verdi's Falstaff zijn toch al zo brede repertoire opnieuw op indrukwekkende wijze uit. Smit zingt hier met heel zijn hart, technisch buitengewoon geverseerd en geeft de rol vocaal tal van nuances en een milde goedmoedigheid, die tenslotte wat botst met andere, minder sympathieke aspecten van Falstaff, een wanstaltig hinderlijke, onbehouwen uitvreter.

Het probleem van de voorstelling is dat men het deze Falstaff van Smit niet gunt dat hij twee keer zo wordt vernederd door de dames, die 1. totaal geen last van hem hebben en 2. zulke benepen tutten zijn dat ze blij mogen zijn dat er nog een man is die enige belangstelling voor hen heeft.

Uit angst voor chargeringen beweegt regisseur Friedrich Meyer-Oertel zich wat al te veel op het brave middenpad. De handeling wordt eerst beschenen door een diffuse Toscaanse zon die een impressionistische sfeer oproept en na de pauze is het een en al poezie in het Midsummernight-achtige toverbos.

In contrast daarmee hadden de personages en detail een scherpere en spiritueler typering verdiend. Nu blijft de regie vaak steken in het niemandsland tussen de ontbrekende gulle lach en het vermeden vette vermaak.

Naast Smit is de rest van de cast van iets mindere en wisselende klasse, waarbij de kleinere rollen nog het meest de aandacht trekken: Henk Kreukniet en Lieuwe Visser zorgen als Falstaffs bedienden voor reminiscenties aan de commedia dell'arte, terwijl Ramon Vargas en Andrea Rost een aardige vertolking geven van het liefdespaar Fenton en Nanetta.

Als geheel zijn de muzikale kwaliteiten zeker ruim voldoende. Dirigent Gabriele Bellini laat het Forumorkest hier opnieuw op zijn best horen. Onder zijn leiding is door Forum (voor het label Europa Musica van Frequenz) ook de eerste Twentse cd gemaakt, die binnenkort uitkomt. Het zijn geliefde ouvertures en koren van Verdi, besloten met het curiosum van de definitieve en roerige ouverture van Aida. Bellini wordt niet geobsedeerd door subtiliteiten, zijn animerende passie ligt duidelijk in de orkestbak van het theater.