Britse pubs in de aanbieding

LONDEN, 14 nov. De Britse brouwerijgigant Bass gaat 2.680 van zijn pubs verkopen nu de Britse monopoliecommissie heeft bepaald dat de nauwe banden tussen cafes en brouwerijen beperkt dienen te worden. Bass houdt na de verkoop nog 4.560 cafes in handen die onder zijn merknaam actief zijn.

Een woordvoerder van Bass zei dat nog geen prijs kan worden bepaald voor de verkoop van de cafes omdat details daarover nog niet zijn uitgewerkt. De cafes zullen over het algemeen aan de individuele exploitant worden aangeboden of anders in delen aan andere brouwerijen.

De voorgenomen verkoop is het gevolg van de uitspraak van de monopoliecommissie dat brouwerijen het aantal cafes dat zij bezitten drastisch moeten verminderen of zich uit het brouwerijwezen moeten terugtrekken. Achtergrond is de gedachte dat de concurrentie in de bierindustrie vergroot moet worden en dat de pubs minder afhankelijk worden van de brouwers om beter te kunnen voldoen aan de wensen van de consument. Iedere brouwer moet van het bezit van meer dan 2.000 pubs de helft verkopen.

Vorige maand nog verhinderde de Britse overheid het samengaan van in totaal 8.500 dranklokalen van de Britse brouwer Grand Metropolitan en de Australische brouwer Elders IXL. Beide partners proberen aan de bezwaren daartegen nu tegemoet te komen door minder cafes in de fusie te betrekken. (Reuter)