Girotel verklapt prive-gegevens

ROTTERDAM, 13 nov. De Postbank gaat mogelijk een verandering aanbrengen in Girotel, het automatische betalingssysteem van de bank. Reden is dat Girotel namen en adressen van rekeninghouders kan geven, waardoor derden toegang kunnen krijgen tot prive-gegevens van klanten van Girotel. Volgens een woordvoerder van de Postbank zal verandering van het systeem wel een vermindering van service voor de abonneehouders van Girotel betekenen.

De abonnees kunnen met hun eigen computer elektronisch betalingen overschrijven via een telefoonlijn met de computer van de Postbank. Naam en woonplaats van de rekeninghouder verschijnen automatisch op het scherm wanneer de Girotel-abonnee een gironummer opgeeft, waarop het geld gestort moet worden. Door koppeling van Girotel aan andere databestanden kan, bij voorbeeld via de elektronische PTT-inlichtingendienst, de ontbrekende straatnaam gemakkelijk worden gevonden. Ook kan de straatnaam vervolgens eenvoudig in het telefoonboek worden opgezocht.

Niet bekend

'Dit systeem werkt al vijf jaar en we hebben het nooit als een probleem gezien. Er is nog nooit een klacht geweest. En we werken binnen de wettelijke regels. Maar we zullen bekijken of we het systeem kunnen veranderen. Gevolg is dan wel dat je de service aan de gebruikers moet terugdraaien', aldus de woordvoerder.

Een woordvoerder van de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) zei vanochtend dat het systeem van Girotel kan leiden tot een toename van chequefraude. Maar daadwerkelijke aanwijzingen daarvoor zei de CRI-woordvoerder niet te hebben.