Vliegregels 1

Wanneer iemand vroeger door een tree van de vliegtuigtrap trapte wegens vermolming of verroesting, zakte tevens zijn vertrouwen in de luchtwaardigheid van het toestel. Nu de taken tegenwoordig zeer gescheiden zijn heeft niemand bij een defecte lopende band op Schiphol meteen het gevoel dat zijn airbus grote kans maakt door het landingsgestel te zakken - en mocht men dat wel hebben dan wordt dat idee statistisch mores geleerd want er is vrijwel altijd een band defect en airbussen zakken vrijwel nooit door een landingsgestel.

Er is, dat zult u gemerkt hebben, een strijd gaande in vervoersland. Men wil u uit de auto hebben en in de bus, de trein en het vliegtuig. Het grote verschil tussen uw eigen auto en dat andere vervoer is dat we zelf aan het stuur zitten en we niemand vertragingen kwalijk nemen. Ons zelf niet, noch de file. Om het anders te zeggen: we stoppen niet met autorijden als de hele dag alle lichten voor ons op rood springen, want we zien dat als een natuurverschijnsel; zoals niemand kwaad is op regen.

Het openbaar vervoer en de vliegtuigen worden echter door mensen bestuurd en ze vertrekken, als ze vertrekken, op tijden die ons niet uitkomen, vanaf plaatsen die slecht te bereiken zijn naar plaatsen die slecht te bereiken zijn. De klachten over het openbaar vervoer zullen, niettegenstaande alle maatregelen van de baas en van de overheid, toenemen, omdat er meer mensen komen die klachten kunnen hebben, omdat er meer personeel komt dat denkt bekijk het maar, ik ga niet in mijn eentje de spoorwegen verbeteren en omdat er meer techniek komt die het laat afweten. Bovendien werkt elk incident, hoe klein, hoe groot ook, maar een kant op: naar te laat. Vroeger vertrekken is er niet bij, inhalen wordt steeds minder mogelijk. Het is net ons eigen leven.

De verschillen tussen de klachten over de trein in Nederland en die in Engeland zijn enorm. Per dag vallen er meer dan drie treinen uit van en naar Londen. Van koffie hebben ze daar nog nooit gehoord. In de Amerikaanse ondergrondse worden mensen eerst uitgeschud en daarna vermoord. Of andersom. Het is in Parijs vrijwel onmogelijk om vanaf het vliegveld de stad te bereiken en v.v. Op Londen Heathrow staat vaak maar een taxi, die men dan moet 'delen'. In Rome staan meerdere taxi's maar het zijn allemaal oplichters. Vanaf La Guardia in New York rijdt elke taxi om, om maar te zwijgen over Beiroet en Bagdad. Overal betaal je een vermogen - soms tien keer de prijs die er voor staat.

Wat het vliegen betreft moeten we de blik op de USA richten, want dat is ons voorland.

We leren er merkwaardige dingen.

Zo is het in Amerika helemaal niet vanzelfsprekend dat u gratis bagage mag meenemen. Het kan voorkomen dat u betalen moet voor uw koffer, ook als deze maar vijf kilo weegt. Anderzijds kan het ook gebeuren dat u geld terugkrijgt als u uw ticket met baar geld betaalt, een zogenaamd cash-discount. Als u met een creditcard betaalt en u verandert van vlucht, dan wordt meestal ook het volle bedrag van het tweede ticket afgeschreven van uw rekening. U moet er in zo'n geval bij zeggen dat het bedrag van het niet gebruikte ticket ingezet wordt voor het nieuwe ticket en dat alleen het verschil verrekend moet worden - extra werk voor de kaartjeshandel, maar voordeliger voor u. U moet uw ticket zuinig bewaren: als u het verliest en iemand vindt het, dan kan diegene ermee naar welke luchtvaartmaatschappij dan ook en het omruilen voor een andere vlucht. Goed gebruik is het om het ticketnummer apart op te schrijven, dit vergemakkelijkt teruggave van de ticketprijs later enorm, waarover overigens kosten betaald kunnen worden - en zelfs in Amerika is het niet gegarandeerd dat u uberhaupt een refund krijgt. Of het duurt zes maanden.

Ook vluchtschema's zijn niet gegarandeerd. Er wordt van de reiziger verwacht dat hij zelf rekening houdt met eventuele vertragingen. Overboeking valt daarentegen wel onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Er zijn twee mogelijkheden. 1. Men vraagt u of u achter wil blijven voor een bepaald bedrag in dollars (bekijk in dat geval of er snel een andere nog niet volle vlucht gaat en of u een hotel en/of eten van ze krijgt indien u moet 'overblijven'), of 2. U moet achterblijven. In het laatste geval moet men u een bedrag betalen gelijk aan het enkele reistarief, met een maximum van 200 dollar. Als de latere vlucht die aangeboden wordt u meer dan twee uur later doet arriveren (vier uur internationaal) of als ze geen andere arrangementen voor u maken, dan verdubbelt het compensatiebedrag (maximum $400.-) N. B. U behoudt in alle gevallen de originele ticket wat u of later kunt gebruiken of in kunt leveren voor een refund. Dit alles geldt alleen als uw reservering geconfirmeerd was en als u op tijd incheckte. Het geldt niet als een kleiner vliegtuig wordt ingezet dan op het vluchtschema staat aangegeven en helemaal niet op toestellen die minder dan 60 stoelen hebben. En het geldt ook niet op internationale vluchten naar de VS, hoewel sommige maatschappijen zich er vrijwillig aan houden. (Wordt vervolgd).