Ton de Leeuw nu in thematische sandwich bij Residentie Orkest

Toen Symphonies of winds van Ton de Leeuw, dat gisteravond bij het Residentie Orkest in een fraaie uitvoering was te horen, in 1963 in premiere ging, schreef muziekcriticus Hans Reichenfeld een lovende recensie. Hij hoorde 'trossen van klanken die om elkander heen zwermen, uitwaaien en zich weer verstrengelen' en glanzende signalen die als meteoren het klankweefsel doorpriemden. Reichenfeld verweet het publiek gebrek aan liefde voor het moderne repertoire, omdat het werk met niet meer dan een beleefdheidsapplausje werd ontvangen.

Het publiek reageerde in tientallen boze brieven. Ze beschreven De Leeuws werk als een vastgelopen straalmotor. Waarom, vroegen de lezers zich af, moeten liefhebbers van het romantische repertoire worden opgezadeld met deze 'kakofonie van dwaas getoeter'?

Kort daarna verdedigde Ton de Leeuw in het Algemeen Handelsblad een plan voor de oprichting van een 'mobiel ensemble' voor muziek van de 20ste eeuw. Hij wees de 'sandwichformule' (een moeilijke compositie tussen standaard repertoire) van de hand. Men hangt toch ook geen Mondriaan tussen twee Rembrandts, om het publiek aan moderne kunst te laten wennen, luidde een van De Leeuws argumenten.

Deze week sprak ik Ton de Leeuw en zijn visie op het onderwerp is niet veranderd omdat, volgens De Leeuw, 'orkesten geen wezenlijk andere positie innemen ten aanzien van moderne muziek dan twintig jaar geleden. Wat ze op dit gebied doen is te modieus om substantieel bij te dragen aan geregelde uitvoeringen van hedendaags repertoire.'

Het concert van het Residentie Orkest gisteravond vormde hierop een goede uitzondering. Symphonies of winds werd gecombineerd met het (vrijwel) gelijknamige werk van Strawinsky, waaraan Ton de Leeuw in zijn muziek refereert. Strawinsky schreef zijn Symphonies for wind instruments weer als een hommage aan Debussy, van wie Nocturnes werd gespeeld. Voor de pauze klonk een weinig gehoord werk van Strawinsky, het 'melodrama' Persephone. De uitvoeringen waren, op een verkeerd gecaste recitante (Jeanne Colletin) na, uitstekend.

    • Paul Luttikhuis
    • Jongenskoor St. Bavo
    • Ton de Leeuw
    • Concert: Residentie Orkest o.l.v. Hans Vonk met Het Nederlands Concertkoor
    • Jeanne Colletin (recitante)
    • Christian Papis (tenor). Programma: werken van Strawinsky
    • Debussy. Gehoord: 9/11
    • Anton