Road movie per rolstoel

Hero - A Strange World of Misfits luidde de titel van een onderschatte, onafhankelijke Amerikaanse low-budget-produktie uit 1983, waarin een jonge gehandicapte, een Mexicaans meisje en een Japanse jongen gezamenlijk de woestijn intrekken en een onwaarschijnlijke familieband ontwikkelen. De regisseur Alexandre Rockwell (kleinzoon van de Russisch-Franse animator Alexandre Alexieff) onderzoekt dezelfde thema's op een simpeler niveau in de komedie Sons.

Amerikaanse mythen nemen er minder metafysische en surrealistische vormen in aan, maar spelen op de achtergrond nog steeds mee. Wederom zit de belangrijkste held van de 'road movie' in een rolstoel. De legendarische regisseur Sam Fuller vertolkt nagenoeg zwijgend de in een verpleeghuis wegkwijnende voormalige mannetjesputter, die knauwend op een reusachtige sigaar mijmert over zijn avontuurlijke verleden. Zijn drie zoons uit drie verschillende verbintenissen besluiten 'pop' te bevrijden, naar aanleiding van de vondst van een aan hem gerichte, Franse liefdesbrief.

De reis voert hen van troosteloos New Jersey naar een pittoresk Normandisch dorpje, niet ver van Omaha Beach. Vlak na D-day moet de oorlogsveteraan daar Florence hebben ontmoet. Na soms wat karikaturaal aangezette omzwervingen van Amerikaanse toeristen in Frankrijk, treft het viertal de betreffende dame (Stephane Audran) aan in een bakkerswinkel. Ze ontkent hardnekkig ooit een Amerikaanse soldaat gekend te hebben, maar haar dochter wordt snel verliefd op de enige getrouwde broer, terwijl de jongste groen ziet van jaloezie. Aan het slot sluiten de voormalige gelieven elkaar toch in de armen en in de epiloog wordt paps begraven op het dorpskerkhof en trouwt de derde broer met de bakkersdochter.

Vorm en inhoud van Sons zijn beide ontwapenend eenvoudig en sympathiek, maar dat is tegelijkertijd Rockwells voornaamste handicap. De film lijkt bij voortduring aardig gevonden te willen worden en betoont zich daarmee een slome allemansvriend. De schoonheidsvlekjes van een zichzelf nadrukkelijk als bescheiden afficherende film worden dan soms akelige puisten. In welk jaar speelt bij voorbeeld de reunie van een liefdespaar uit 1944 zich af, als hij bijna 80 is en zij net 50? En hoe goedmoedig kan een Franse echtgenoot zijn, wanneer vier zonderlinge Amerikanen zijn vrouw en dochter het hof komen maken? De apotheose is een slordige anti-climax, de verhouding tussen de drie broers een wel erg oppervlakkig uitgewerkt stramien. Toch kun je niet echt boos worden op Rockwell, zijn film kan wel tegen een stootje. Maar Sons is niet half zo interessant als het magische en weerbarstige, de meningen sterk verdelende Hero.

    • The Movies
    • William Forsythe
    • Alexandre Rockwell. Met
    • D. B. Sweeney
    • Hans Beerekampsons. Regie
    • Robert Miranda
    • Sam Fuller. Amsterdam