Fiat probeert de Poolse automarkt te veroveren via forseinvesteringen

WARSCHAU, 8 nov. De Italiaanse autoproducent Fiat heeft Polen voorgesteld twee miljard dollar te investeren in de Poolse auto-industrie in ruil voor het exclusieve recht om auto's te maken in dat land.

Volgens zegslieden uit regeringskringen in Warschau werd dit voorstel gedaan tijdens geheime besprekingen tussen Fiat en de Poolse minister van industrie, Tadeuz Syryjczyk, die wordt bijgestaan door adviseurs van de Poolse autofabrieken, FSO en FSM.

Als de regering in Warschau dit aanbod zou aannemen, zou Fiat de produktie voor de Poolse automarkt praktisch volledig in handen krijgen. FSO en FSM verkeren in grote financiele problemen, en met Fiat bestaat een historische samenwerking. Fiat heeft geholpen bij de bouw van de Poolse auto-industrie, installeerde de fabriekshallen bij Warschau en leverde de technologie en de licenties.

Poolse auto's als de Fiat-Polski en Polonez worden gefabriceerd met Italiaanse licenties. Waarnemers gaan ervan uit dat Fiat de oude banden met de Poolse auto-industrie verder wil aanhalen en FSO en FSM met miljarden dollars wil bijstaan bij de herstructurering, onder de voorwaarde dat Fiat in ruil de hele Poolse automarkt kan beheersen.

De woordvoerster van de regering, Malgorzata Niezabitowska, heeft gisteren laten weten dat Polen nog niet akkoord is gegaan met de eis van Fiat om een exclusief recht op de Poolse automarkt te krijgen. 'Fiat heeft goede perspectieven geboden, maar over een exclusief recht bestaat geen overeenstemming. De besprekingen zijn pas in een eerste fase', aldus de woordvoerster.

Fiat heeft een plan voorgelegd om auto's van het type Fiat-Tipo in Polen te produceren. FSO (gevestigd in Warschau en producent van de Polonez) en FSM (producent van de Fiat-Polski in het Zuidpoolse Bielsko-Biala) zouden jaarlijks 340.000 auto's uit de Tipo-serie moeten maken. Fiat wil een garantie van de Poolse regering en de Wereldbank voor het geinvesteerde geld en is van plan, zo menen experts, de Poolse markt af te sluiten voordat concurrenten als Volkswagen, Volvo een General Motors, op de Poolse markt komen. Eenwoordvoerder op het Fiat-hoofdkwartier in Turijn bevestigde vanmorgen telefonisch dat Fiat een voorstel heeft gedaan aan de Poolse regering, zo meldt onze correspondent in Rome. Dit betreft niet alleen de verkoop van de auto's die de fabrieken FSM en FSO produceren, aldus de woordvoerder, maar Fiat heeft ook aangeboden een belang in deze fabrieken te kopen en deel te nemen in het management ervan. Hij wilde geen nadere details geven noch zeggen hoe groot de investering zou zijn die hiermee gemoeid is. 'Het gaat voorlopig om niet meer dan een voorstel dat de basis moet vormen voor een verder gesprek', aldus de woordvoerder. Het Amerikaanse General Motors, 's werelds grootste autofabrikant, heeft met de Slowaakse regering in Tsjechoslowakije een voorlopige overeenkomst gesloten voor de fabricage van versnellingsbakken en de assemblage van auto's (Opel Kadett, Vauxhall Astra, Opel Vectra en Vauxhall Cavalier) in Bratislava. De onderhandelingen lopen overigens al geruime tijd. GM hoopt medio december een definitief te akkoord te kunnen sluiten. De assemblage zou moeten gebeuren in de fabriek van Bratislavske Automobilove Zavody. Dit heeft GM gisteren meegedeeld.

    • Derk-Jan Eppink