Systeem voor signaleren snelheid op weg bij Breda

ROTTERDAM, 7 nov. Bij een eventuele verbreding van de A16 tussen Moerdijk en Rijsbergen wordt mogelijk ook een elektronisch signaleringssysteem aangebracht, waarmee de automobilist een advies over de snelheid wordt gegeven. Rijkswaterstaat studeert nog op de verbreding maar burgemeester Nijpels zei gisteren dat het werk versneld moet worden uitgevoerd.

De snelheid die op het signaleringssysteem wordt aangegeven is in feite de gemiddelde snelheid die op dat moment iets verderop wordt gereden. Met zo'n systeem, dat hier en daar in de Randstad al wordt beproefd, zou volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat het ongeluk van gisteren niet zijn voorkomen. Maar automobilisten die de plek des onheils naderden zouden wel eerder zijn gewaarschuwd. De kettingbotsing was dan wellicht minder massaal geweest.

Minister May-Weggen (Verkeer en Waterstaat) wil jaarlijks tien miljoen gulden besteden aan maatregelen op wegen waar relatief veel ongelukken gebeuren, maar dit bedrag is in principe bestemd als bijdrage aan gemeenten. De meeste ongelukken doen zich voor op andere wegen dan rijkswegen.

Bij het ongeluk van gisteren zijn volgens de politie 69 voertuigen betrokken geweest. Over de oorzaak is niet meer bekend geworden dan dat de automobilisten op een overigens heldere morgen plotseling in een 'muur van mist' terecht kwamen. Acht mensen, allen inzittenden van personenauto's, zijn ter plekke overleden. Twee zwaargewonden stierven gistermiddag in het ziekenhuis. De aanrijding van gisteren is het op een na grootste ongeluk uit de geschiedenis van het autoverkeer in Nederland. Het grootste ongeluk gebeurde op dezelfde weg, bijna op dezelfde plek, bij Prinsenbeek in 1972. Toen vielen er 13 doden en 14 gewonden.

Koningin Beatrix heeft zich gisteravond persoonlijk telefonisch tot burgemeester Nijpels gewend om zich te laten informeren over de situatie en haar deelneming te betuigen, zo meldt de politie.