Taxichauffeurs in gesprek over einde 'Schiphol-oorlog'

SCHIPHOL, 6 nov. Taxichauffeurs uit de Amstel- en Meerlandengemeenten en uit Amsterdam en de Zaanstreek zijn gisteren na lange onderlinge onenigheid overleg aangegaan om een einde te maken aan de 'taxi-oorlog' rondom Schiphol.

De chauffeurs zijn eensgezind in hun protest tegen het voornemen van de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam om de twee gebieden samen te voegen tot een taxiregio.

De Amsterdamse chauffeurs, verenigd in het Centraal Bureau voor Taxi's, vrezen dat door die samenvoeging hun taxivergunning sterk in waarde zal dalen. Momenteel investeert een Amsterdamse chauffeur al snel 250.000 gulden in een dergelijke vergunning, tien keer zoveel als een chauffeur in de Amstel- en Meerlanden.

De Vereniging Taxibedrijven Amstel- en Meerlanden (VETAM) is tegen samenvoeging omdat hun chauffeurs in dat geval voornamelijk op de meest lucratieve plaatsen, dus in de hoofdstad, zullen gaan staan. De taxiservice in het Amstel- en Meerlandengebied komt daarmee in de knel.

Met het samenvoegen van de twee taxiregio's zou ook de vervoersgrens tussen Amsterdam en Schiphol vervallen en daarmee het verbod voor Amsterdamse chauffeurs om passagiers vanaf de luchthaven naar de hoofdstad te vervoeren. Tegen dat verbod voerden de chauffeurs de laatste maanden fel actie. De schade door het gevreesde waardeverlies van hun vergunning is echter groter dan de inkomstenderving door het verbod op retourritten vanaf Schiphol.

Volgens een woordvoerder van de VETAM zullen de Amsterdamse taxichauffeurs waarschijnlijk genoegen nemen met 20 van de 65 taxistandplaatsen bij Schiphol. Hun acties waren er op gericht ten minste de helft van de plaatsen te krijgen.