'Volvo en Mitsubishi maken auto's in Born'

TOKIO, 2 nov. Het Zweedse Volvo en het Japanse Mitsubishi Motors gaan gezamenlijk personenauto's produceren in de fabriek van Volvo Car in Nederland. Dat meldt het gezaghebbende Japanse financiele dagblad 'Nikkei Shimbun' vanochtend.

Hoewel Mitsubishi Motors weigert het bericht te bevestigen ('We kunnen niet meer zeggen dan dat er sprake is van overleg met Volvo'), publiceert de Nikkei Shimbun details van de overeenkomst die gisteren in Tokio zou zijn gesloten. Volgend voorjaar zullen Mitsubishi en Volvo hun Nederlandse joint venture oprichten.

Ook een woorvoerder van Volvo Car wilde het bericht vanochtend niet bevestigen. 'Het is niet aan de orde. Er is geen contract getekend.'

Volgens het Japanse dagblad zal de nieuwe gezamenlijke onderneming vanaf 1993 jaarlijks 200.000 auto's produceren in het Limburgse Born, waar de fabriek van Volvo Car is gevestigd.

Het Zweedse autoconcern Volvo heeft een belang van dertig procent in Volvo Car, de overige aandelen zijn in handen van de Nederlandse staat. De produktie zal gelijkelijk over beide merken worden verdeeld en elk zal de auto's via zijn eigen netwerk verkopen.

De kapitaalverhouding van de nieuwe onderneming is nog onderwerp van discussie, maar naar alle waarschijnlijkheid neemt Volvo meer dan 51 procent voor zijn rekening. De officiele overeenkomst zal in december worden ondertekend, aldus de Nikkei Shimbun.

Pag.11: Vervolg

De fabriek in Born wordt daarmee de eerste fabriek die Japanse auto's produceert op het Europese vasteland. Nissan, Toyota en Honda hebben Groot-Brittannie gekozen als produktiebasis ter voorbereiding op de eenwording van EG-markt in 1992. Om de auto's te kwalificeren als van Europese makelij, moet ten minste 75 procent van de onderdelen van Europese herkomst zijn. Aan die voorwaarde wil Mitsubishi ook zo snel mogelijk voldoen.

Net als zijn concurrenten voelt Mitsubishi de noodzaak van een plaatselijke produktiebasis in Europa om zich in te dekken tegen protectie van de Europese markt na 1992. De kans is klein dat de Europese automarkt na 1992 open zal staan voor importen van auto's. Mitsubishi heeft echter niet, zoals Nissan en Toyota, de middelen om zich op eigen kracht binnen de EG te vestigen. Met een aantal Europese producenten is daarom de mogelijkheid van een joint venture onderzocht.

Mitsubishi Motors heeft voor Volvo gekozen als partner voor de produktie van personenauto's omdat Volvo als producent van luxe auto's geen directe concurrent vormt, en omdat Volvo's fabriek in Born over een geschikte capaciteit van hoge kwaliteit beschikt. Bovendien vergt de huidige constructie minimale initiele investeringen van Mitsubishi.

De liaison tussen Volvo en Mitsubishi zou ook nog van subtiele invloed kunnen zijn op het stelsel van quota's en reguleringen dat de Europese Commissie aan het opstellen is voor auto-import na 1992, zo beredeneert de Nikkei Shimbun. Volvo is immers een volledige samenwerking met Renault aangegaan, en het zijn juist de Franse autoproducenten die bij de Europese Commissie een anti-Japanse campagne voeren.

Voor het Zweedse Volvo, dat zich ook moet opmaken voor de strijd om de Europese automarkt na 1992, biedt de samenwerking met Mitsubishi mogelijkheden om nieuwe produktiemethoden te leren en hun aantal modellen te vergroten.

De woordvoerder van Volvo Car in Born laat de berichten uit Japan voor rekening van de betreffende krant. Hij bevestigde wel opnieuw dat al geruime tijd wordt gesproken over samenwerking tussen Volvo en Mitsubishi.

Een woordvoerder van Economische Zaken wilde vanmorgen geen mededelingen doen over het bericht uit Japan. Hij zei wel dat een eventuele overeenkomst over samenwerking tussen Mitsubishi en Volvo zal 'meespelen' in de besprekingen die momenteel gaande zijn met Volvo Zweden over de overname door dit bedrijf van de staatsaandelen in Volvo Car.