Ondeugende reclamespots als ultrakorte grappen

Reclame kan leuk zijn. Vooral als de angel van de commerciele boodschap eruit is verwijderd bijvoorbeeld omdat het geadverteerde produkt hier niet te koop is laten commercials zich bekijken als ultrakorte grappen waaraan meer zorg (en dus geld) is besteed dan aan de gemiddelde comedy-show. Bovendien kan de humor onbedoeld zijn; een onbegrijpelijke reclameboodschap uit een ver land wekt soms hilariteit op. Dat zijn de eenvoudige uitgangspunten van het programma Jasper Carrott's commercial breakdown, vorig jaar gemaakt voor de BBC en vanavond bij de jubilerende VARA te zien onder de gekunstelde titel De komische Ster.

In het decor van een gigantische ijskast praat de in Groot-Brittannie geliefde conferencier vijftig reclamespots uit verschillende landen aan elkaar. Hij doet dat soms nogal overdadig komiekerig, met door vier tekstschrijvers aangereikte grappen. Maar de commercials maken veel goed. Er zitten sublieme staaltjes slice of life uit de Verenigde Staten tussen, met opzettelijk onaantrekkelijke acteurs in absurde situaties, drie korzelige spots van John Cleese voor een Australisch knabbelnootjesmerk, een paar ongedwongen Scandinavische filmpjes voor condooms (met als hoogtepunt de enthousiaste penis die het ding vrolijk aantrekt alvorens in een gat te springen), veel Franse erotiek en zelfs een tamelijk hardhandig spotje uit de Sovjet-Unie voor energiebesparing.

Nederland is een keer vertegenwoordigd met een filmpje dat door vrijwel niemand buiten de reclamewereld ooit gezien is. Het werd vervaardigd voor het hondenvoermerk Hols Donatin en toont een karikaturaal burgermannetje dat zich tot de kijkers richt, terwijl buiten beeld kennelijk hard aan zijn broek wordt getrokken. Uit de context wordt duidelijk dat daar een repelende hond actief is. De opdrachtgever vond dat het te ver ging, maar de makers waren zo tevreden met hun vondst, dat ze de commercial op eigen kosten een keer door de Ster hebben laten uitzenden, zodat ze er vervolgens de verwachte bekroningen voor creatief reclamewerk mee konden winnen. Ook op internationale festivals; dat verklaart waarom het kereltje hier in het Engels aan het woord is.

In de selectie is heel wat bloot opgenomen. Carrott stelt terecht dat de BBC zulke filmpjes nimmer zou uitzenden als ze van Britse makelij waren geweest maar nu het uit het buitenland komt, mag het. Zelfs full frontal nudity was dit keer niet taboe. Het programma eindigt met een erectie, opgeheven ten behoeve van een Deens dagblad. Monkelend kijkt de presentator vervolgens in de camera. Die ondeugende buitenlanders toch, bedoelt hij.