Recessie slaat toe in Amerikaanse auto-industrie; Kwartaalverlies GM: $2 mld

NEW YORK, 1 nov. General Motors verraste Detroit gisteren met de bekendmaking dat het vier fabrieken zal sluiten die al eerder op non-actief waren gezet. De kosten zijn 3,3 miljard dollar voor belastingen, 2,1 miljard dollar netto, waardoor het kwartaalresultaat uitkwam op een verlies van 2 miljard dollar.

GM maakte als laatste van de grote drie Amerikaanse autofabrikanten zijn resultaten bekend, en bracht ook het slechtste nieuws. Het kwartaal-verlies is zelfs voor GM-begrippen enorm: vorig jaar was de winst van GM in het derde kwartaal 516 miljoen dollar. Maar Wall Street had kennelijk al gerekend op het nieuws, want het aandeel sloot 1/8 hoger op 363/4.

De fabriekssluitingen in Michigan, Massachusetts, Georgia en Missouri komen krap een week na de opening van een totaal nieuwe GM-fabriek in Tennessee, die is omschreven als de toekomst van het concern. Drie kleine auto's, in stijl, prijs en rij-eigenschappen kopieen van Japanse modellen, vormen de Saturn-familie die de Japanse invasie tot stilstand moet brengen.

Ook Ford en Chrysler meldden deze week veel slechtere resultaten dan vorig jaar, en weten die net als GM vooral aan groeiende recessievrees onder Amerikaanse consumenten. De drie zijn ondanks de snel groeiende verkoop van geimporteerde auto's nog altijd goed voor ongeveer twee derden van de Amerikaanse automarkt en zijn de kern van een bedrijfstak die miljoenen Amerikanen werk biedt.

Een andere noodmaatregel van GM, die dinsdag al werd aangekondigd, is niet alleen een resultaat van de afnemende vraag naar auto's, maar zal zelf ook zijn weerslag hebben op de Amerikaanse economie. GM zal in november en december 16 fabrieken tijdelijk sluiten voor periodes van maximaal vier weken. Daardoor zullen 43.500 werknemers tijdelijk werkloos zijn in de periode vlak voor Kerstmis. Nog eens 120.000 werknemers bij toeleverende bedrijven zullen ook op non-actief worden gesteld, uitgaande van vuistregels in de bedrijfstak. De fabriekssluitingen, in tien Amerikaanse staten plus Quebec en Ontario, zullen de lokale economieen drukken.

De produktie van GM zal door deze tijdelijke maatregel in het laatste kwartaal met ongeveer een tiende verminderen. GM (en andere autofabrieken) kampen met afnemende vraag en gezwollen voorraden bij de distributeurs en dealers.

De resultaten van GM, Ford en Chrysler zijn niet in strijd met het kwartaalresultaat van de gehele Amerikaanse economie. Het bruto nationaal produkt steeg in het derde kwartaal met een onverwacht solide 1,8 procent, deels door toegenomen autoverkoop. Maar die autoverkoop werd gestimuleerd door kortingen, die in de winst van fabrieken snijden; en de groei van het BNP gold ten opzichte van het voorgaande kwartaal, niet hetzelfde kwartaal een jaar eerder, zoals bedrijven doen.

Fords winst in het kwartaal daalde van 477 miljoen tot 102 miljoen dollar. De winst op autoverkopen in de VS was alleen te danken aan een boekhoudkundige wijziging. GM zag de autoverkoop in de VS stijgen met 2 procent, maar de bedrijfswinst daalde. Chrysler verloor 214 miljoen dollar in het derde kwartaal, door een vier-weekse sluiting van de fabriek voor minivans die 300 miljoen dollar winst kostte. De fabriek moest worden aangepast voor de nieuwe modellen.

Intussen is er een lichtpuntje voor de drie Amerikaanse autogiganten: de CAO-onderhandelingen zijn achter de rug. Contracten voor de komende drie jaar leggen sterk de nadruk op werkgaranties, minder op loonsverhogingen. Dat weerspiegelt de zorgen die werknemers zich maken over de economie. De grote vraag wordt nu of deze garanties niet een te zware last worden voor de autofabrieken, als de economie blijft verslechteren.