Bloed, vel en kledder

In 1982 maakte Sam Raimi uit Michigan met vrienden en kennissen voor een budget van minder dan een miljoen dollar de inventieve griezelfilm The Evil Dead, een wereldhit in het vooral op videocassette en in nachtvoorstellingen populaire genre van duivelse demonen en lillende ledematen. De film kreeg in 1987 een minder geslaagd vervolg met een normaal budget: The Evil Dead II: Dead Before Dawn. Nu debuteert Raimi dan bij een gewone Hollywoodmaatschappij met Darkman, een meer bovengrondse variant op oude griezelthema's, gemengd met de tegenwoordig bijna maatschappelijke aanvaarde expliciete trucages van gruwelijke brandwonden en opengereten lichamen.

Een zeer sadistische huurmoordenaar guillotineert de vingers van zijn slachtoffers met een sigarenknipper en bewaart de trofeeen in een luxe doos. Een in huidtransplantaties en het holografisch genereren van weefsel gespecialiseerde wetenschapper (Liam Neeson) valt ten prooi aan deze bruut. Alvorens het laboratorium op te blazen, dompelt de killer zijn slachtoffer in een vat met zoutzuur. Op wonderbaarlijke wijze overleeft Neeson deze behandeling en weet hij ook de restanten van het lab weer te activeren. Nu eens in doeken gewikkeld als The Elephant Man of de hoofdpersoon in Georges Franju's klassieker Les yeux sans visage, dan weer door slechts 100 minuten werkzame transplantaties in zijn oude gedaante, neemt hij op verschrikkelijke wijze wraak.

Darkman staat derhalve met een been in de romantische griezeltraditie van droeve gedrochten en met het andere in de high-tech-trucage-industrie van bloed, vel en kledder. De combinatie is niet helemaal overtuigend. Aan wie zich er boos over maakt, (zoals de Nederlandse Filmkeuring, die voor dergelijke produkties de standaardformulering 'Een aaneenschakeling van zinloos geweld' uit voorraad levert), is de soms ook doorschemerende charme van het genre helaas niet besteed.

    • Hans Beerekamp
    • Frances Mcdormand
    • Sam Raimi. Met
    • Colin Friels. in 17 Theaters
    • Liam Neeson
    • Darkman. Regie