HET SUCCES VAN DE OERSPIJKERBROEK

Terwijl de Amerikaanse markt voor spijkerbroeken krimpt, groeit in alle andere landen de vraag naar de produkten van Levi Strauss. Bijna veertig procent van de inkomsten en zestig procent van de winst voor belasting zijn afkomstig van verkoop in het buitenland. Het Amerikaanse weekblad Business Week schrijft de resultaten voor een deel toe aan verzwakking van de dollar en voor een ander deel aan de managementproblemen bij de naaste concurrent, VF Corporation, producent van Lee en Wrangler. Voor Levi's kwam het keerpunt in 1986 toen topmanager Robert D. Haas, verre familie van de stichter van de onderneming, het bedrijf financieel en organisatorisch herstructureerde. De resultaten bleven niet uit. De bedrijfsresultaten verdubbelden in drie jaar tijd tot 589 miljoen dollar. De verkoopcijfers stegen in diezelfde periode met 31 procent tot 3,63 miljard dollar. De oorzaak van het succes is volgens Business Week dat Levi de modieuze ontwerpen liet schieten en weer trendsetter werd door terug te keren tot de Levi 501, de oerspijkerbroek.

De Levi-spijkerbroek heeft in het buitenland een luxe-imago. Voor de Amerikanen is dat verbijsterend. Waar een Levi in de VS dertig dollar kost moet je er in Tokio 63 en in Parijs zelfs 88 dollar voor neertellen. Om het bijzondere imago van haar produkten te beschermen, legt de onderneming zich bij voorkeur toe op verkoop via gespecialiseerde winkels. Niet zonder trots stelt het blad vast dat Levi's zelfs in een moeilijke markt als de Japanse de tweede plaats inneemt, achter de Japanse onderneming Edwin Co. Vier jaar geleden stond de onderneming daar nog op de vijfde plaats. Op dit moment is Oost-Europa het belangrijkste doelwit van 's werelds spijkerbroekenkoning.

Wirtschaftswoche

Ergernis over de trage en corrupte werkwijze van de staatsbank is in de Sovjet-Unie volgens het Duitse weekblad Wirtschaftswoche de beste voedingsbodem voor het ontstaan van nieuwe commerciele banken. Daarvan zijn er nu al 340. De groeisnelheid van deze kleine banken verbaast volgens het blad zelfs de meest doorgewinterde kapitalisten. De cooperatieve bank Moskwa bij voorbeeld werd in 1988 opgericht met als basis een eigen vermogen van 18.000 roebel. Nu maakt de bank per maand een omzet van 200 miljoen roebel, volgens de officiele koers gelijk aan 560 miljoen mark. De inleggelden van de Toko-bank stegen de eerste helft van dit jaar van 172 miljoen tot 672 miljoen roebel. De handelsbanken hebben volgens het blad de wind in de zeilen sinds een van hen, de Kredo-bank, het monopolie van de staatsbank op het valutaverkeer heeft doorbroken, hoewel deze dwerg voorlopig nog niet serieus kan concurreren.

Als de overheid daadwerkelijk overgaat tot de al aangekondigde privatisering van 1500 staatsbedrijven wordt het volgens Wirtschaftswoche pas menens. Tekort aan kapitaal is er voorlopig niet. Volgens Russische economen is er in de Sovjet-Unie een koopkrachtoverschot van 200 miljard roebel. De staatsbank waarschuwt buitenlanders overigens tegen contact met de nieuwe banken omdat verzekering van de inleggelden en kredietzekerheid in de Sovjet-Unie nog steeds onbekende begrippen zijn.

Japan Economic Journal

Volgens de Japan Economic Journal staat Mitsubishi Metal Corporation op het punt in commercieel opzicht een doorbraak te creeren op het gebied van gereedschapsfabricage. Het gaat om het harden van gereedschappen met een laagje synthetische diamant. Het blad noemt dit de grootste vooruitgang in de ontwikkeling van materiaal sinds de uitvinding van plastic. Synthetische diamant, de hardste substantie die bekend is, is een Amerikaanse uitvinding uit de jaren vijftig. Gereedschappen, gehard met synthetische diamant, gaan veel langer mee, beperken de produktiekosten en geven een mogelijkheid de precisie van de fabricage drastisch te verbeteren. Mitsubishi is er volgens het blad in geslaagd om de laatste technische problemen op te lossen die commerciele toepassing van diamantgeharde gereedschappen tot nu toe belemmerden. Vooral de auto-industrie is geinteresseerd in de nieuwe gereedschappen omdat zij tien keer zo lang meegaan als conventionele. Verwacht wordt dat de markt voor dit soort werktuigen zal groeien van 100 miljoen yen op dit moment tot vijf miljard in 1992.