Fokker brengt nieuw vliegtuig op de markt

AMSTERDAM, 31 okt. Fokker komt met een nieuw vliegtuig op de markt, de Fokker 130, een verlengde versie van de Fokker 100, die aan ongeveer 130 passagiers plaats zal bieden. Om de val van de dollar het hoofd te bieden, wil Fokker tegelijkertijd zijn kostenniveau de komende tijd extra verlagen.

Fokker heeft daarvan zijn personeel gisteren in een verklaring op de hoogte gesteld. Omdat ongeveer tweederde van Fokkers kostprijs wordt bepaald door onderdelen die elders worden gekocht, onderhandelt Fokker met zijn (buitenlandse) toeleveranciers over verlaging van de prijzen. Een woordvoerder van het concern onderstreepte vanochtend dat banenverlies of saneringen bij Fokker absoluut niet aan de orde zijn. 'Het gaat juist uitstekend met Fokker en om de problemen met de dollar het hoofd te bieden, hebben wij gekozen voor een groeiscenario. We willen de kostprijs omlaag brengen door de produktiviteit te verhogen, en niet door te snijden'.

In de verklaring staat dat Fokker een gezonde orderportefeuille heeft van tien miljard gulden, maar dat de ontwikkeling van de dollarkoers een belangrijke tegenvaller is. Om bij de huidige koers het voortbestaan van de onderneming veilig te stellen, is verdere verlaging van de kostprijs nodig, na de vele verbeteringen die de afgelopen tijd al zijn gerealiseerd.

Overigens zal Fokker pas in de loop van volgend jaar rechtstreeks worden geconfronteerd met de lage stand van de dollar. Pas dan komen er inkomsten in dollars binnen die nog niet zijn ingedekt op de financiele termijnmarkt. Ondanks de val van de dollarkoers, toont Fokker zich op dit moment dan ook nog zeer optimistisch over de toekomst. De vliegtuigbouwer blijft bij zijn voorspelling dat de winst dit jaar zal uitkomen op meer dan tachtig miljoen gulden, het dubbele van de 42,2 miljoen gulden van vorig jaar. 'Onvoorziene omstandigheden daargelaten' denkt Fokker dat ook in 1991 ten minste hetzelfde resultaat kan worden behaald. Over dit jaar zal, voor het eerst sinds 1986, weer dividend worden uitgekeerd, eveneens onder het voorbehoud van 'onvoorziene omstandigheden'.

De introductie van de Fokker 130 , een concurrent van de Boeing 737-300, past in het groeiscenario dat Fokker voor de jaren negentig voor ogen staat. Hoewel Fokker pas volgend jaar officeel zal besluiten of het project doorgaat, gaat men er op het hoofdkantoor vanuit dat de overheid bereid zal zijn de ontwikkeling ervan voor te financieren (zoals in het verleden gebeurde) en dat het nieuwe toestel in 1996 beschikbaar zal zijn. Fokker hoopt er de komende vijftien jaar ongeveer 600 van de verkopen. Amerikaanse luchtvaartbedrijven, waaronder American Airlines, US Air, Continental en United, hebben zich boven verwachting positief uitgesproken over het concept, aldus de woordvoerder. Op langere termijn denkt Fokker ook aan de bouw van een een met straalmotoren uitgerust toestel met een capaciteit van 80 plaatsen. Die Fokker 80 moet een moderne versie van de F 28 worden.

Fokker werkt momenteel ook hard aan de bouw van drie nieuwe versies van de met propellormotoren uitgeruste Fokker 50, waaronder een maritieme versie (waarvoor belangstelling bestaat in Zuid-Korea en Singapore) en een met meer zitplaatsen dan de huidige 50.

Fokker zal dit jaar ruim 70 toestellen van het type Fokker 50 en Fokker 100 afleveren, volgend jaar ongeveer 90 en in 1993 ongeveer honderd. Volgens de woordvoerder zijn de problemen met de produktie verleden tijd en verloopt de stijging van de produktiviteit naar wens. De afgelopen vijf jaar steeg het aantal werknemers bij Fokker van 8.000 naar 13.000. Fokker denkt de toenemende produktie in de jaren tachtig met ongeveer dit aantal werknemers te kunnen realiseren, dankzij de te realiseren produktiviteitsverbetering. Maar de woordvoerder sluit niet uit dat hier een daar nog mensen zullen worden aangenomen. 'In ieder geval is er geen sprake van een vacaturestop'.