Routes PanAm op Londen inzet competitie in VS

ROTTERDAM, 26 okt. Tussen de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen American Airlines en United Airlines is een gevecht losgebarsten om de transatlantische vliegroutes van PanAm op Londen.

Deze week maakte United Airlines bekend dat het PanAm, de grootste Amerikaanse maatschappij die op Europa vliegt, 400 miljoen dollar biedt voor zijn hoogwaardige luchtvaartroutes op Londen.

American Airlines daagt nu United Airlines uit. Gisteren kwam het met de mededeling dat het bereid is meer te bieden. Hoeveel meer, onthulde Bob Crandall, topman van American Airlines, overigens niet in een brief aan PanAm waarin hij zijn aanbod deed.

PanAm vliegt vanaf San Francisco, New York, Washington, Los Angeles en Seattle, Miami en Detroit op het vliegveld Heathrow bij Londen. In het geding zijn vijf van de zeven routes (de laatste twee niet).

De kans bestaat overigens dat de Britse autoriteiten de routes verplaatsen naar Gatwick wegens de overbelasting van Heathtrow. Als dat gebeurt worden de routes van PanAm minder waard, omdat Gatwick minder populair is onder zakenlieden, zo meldt vandaag de Britse krant Financial Times.

Toen American Airlines de routes van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA van Chicago op Heathtrow overnam moest het ook uitwijken naar Gatwick. American Airlines zei gisteravond dat zijn eerste zorg is de routes van PanAm in handen te krijgen, de rest is van secundair belang.

De Amerikaanse vakbond Teamsters is tegen de mogelijke verkoop door PanAm in het geweer gekomen. Teamsters vreest voor het failliet van PanAm omdat volgens de vakbond de luchtroutes ten minste 1 miljard dollar waard zijn. PanAm zit al enige jaren in de rode cijfers.

United Airlines zou voor de 400 miljoen dollar die het heeft geboden ook twee jumbo's (Boeing 747) van PanAm krijgen, plus de kantoren, hangars en de vertrekhallen in Washington en San Francisco. Volgens de Wall Street Journal van vandaag leveren de routes op Londen jaarlijks 500 miljoen dollar aan bruto-inkomsten op.